هشدار اتریش درباره عواقب خروج انگلیس از اروپا

"سباستین کورس"، در این باره گفت که کمیسیون اروپایی باید قبل از نشست سران کشورهای عضو اتحادیه اروپا در سالتزبورگ  پیشنهاداتی را برای خروج این کشور از اتحادیه اروپا ارائه دهد.

صدر اعظم اتریش گفت که این مسئله خوب است که ما در سالتزبورگ یک پیشنهاد کمیسیون اروپایی در این راستا را روی میز داشته باشیم تا در پاییز توافقی در این راستا را با کمیسیون پیدا کنیم.

سران کشورهای اروپایی در 19 و 20 سپتامبر در سالتزبورگ نشستی را برگزار خواهند کرد. کورس ابراز امیدواری کرد که این موفقیت به دست آید که در مسئله برگزیت به پیشرفت هایی دست یابیم. مهم ترین چالش در دورن ریاست دوره ای اتحادیه اروپا برای اتریش یک آماده سازی منظم برگزیت است.

این سیاستمدار بلند پایه محافظه کار اتریشی در ادامه تصریح کرد که یک خروج نامنظم  تنها به انگلیس آسیب نمی رساند. اگر یک خروج نامنظم انگلیس از اتحادیه اروپا رخ دهد این به مفهوم یک آسیب شدید برای هر دو طرف همچنین برای ما اعضای این اتحادیه است.

کورس در گفتگو با هفته نامه اشپیگل همچنین به دلیل بحران مهاجرت اقدامات جدید در همکاری با آفریقا و یک نشست اتحادیه اروپا با کشورهای آفریقایی در ماه دسامبر را خواستار شد.

به نوشته روزنامه اتریشی "استاندارد"، صدر اعظم این کشور بعد از ظهر روز گذشته با مذاکره کننده ارشد اتحادیه اروپا در مسئله برگزیت در دفتر صدر اعظمی دیدار و مذاکره کرد. میشل بارنیر و سباستین کورس درباره وضعیت مذاکرات با هم تبادل نظر کردند. بر اساس اطلاعات دفتر صدر اعظمی اتریش درباره 90 درصد توافق خروج انگلیس از اتحادیه اروپا مذاکره شده است.

کورس بر حمایت کامل خود از مذاکره کننده ارشد اتحادیه اروپا درباره برگزیت تاکید کرده و وحدت را برای اتحادیه اروپا دارای اهمیت زیادی دانست. وی در عین حال که تاکید کرد نباید امتیازات ویژه ای برای انگلیس بعد از خروج از اتحادیه اروپا وجود داشته باشد بر لزوم مناسبات نزدیک و بلند پروازانه با لندن بعد از برگزیت تاکید کرد.

بارنیر برای یک دیدار حزب مردم اروپا به وین آمده بود که در آن وی نمایندگان این فراکسیون را در جریان مذاکرات خروج انگلیس از اتحادیه اروپا قرار داد. بر اساس اطلاعات نمایندگان این حزب در خبرگزاری اتریش، در حال حاضر نگرانی های زیادی به دلیل گذر زمان درباره برگزیت وجود دارد.

بارنیر مذاکره کننده ارشد اتحادیه اروپا روز جمعه همچنین گفت: اتحادیه اروپا اماده است تا راهکارهای جدید برای حل و فصل مساله مرز ایرلند را مورد بررسی قرار دهد.

انگلیس می خواهد در 29 ماه مارس سال 2019 اتحادیه اروپا را ترک کند. این خروج باید از طریق یک توافق بین لندن و بروکسل که تا ماه اکتبر منعقد می شود تنظیم شود تا پارلمان ها فرصت رای گیری و ارزیابی این توافق را داشته باشند. اگر تا آن زمان هیچ توافقی شکل نگیرد انگلیس بدون توافق و به صورت نامنظم از این اتحادیه خارج می شود. چنین خروجی می تواند عواقب اقتصادی سخت و دشواری داشته باشد.