فیلم‌سازی کلاه‌سفیدها در سوریه

عمار جمال که از فعالان و مدافعان حقوق بشر در سوریه است اعلام کرد بیم آن می رود که گروه کلاه سفیدها مستقر در استان ادلب از برخی افراد برای صحنه سازی یک حمله شیمیایی استفاده کرده و آن را به دولت بشار اسد، رئیس جمهور سوریه نسبت دهد و به این ترتیب به دست کشورهای غربی برای مداخله نظامی جدید در سوریه بهانه بدهد.

این فعال حقوق بشر سوری افزود پس از آماده کردن وسایل و تجهیزات ویدئویی به منظور فیلم گرفتن از صحنه سازی حمله شیمیایی منتسب به دولت اسد، اعضای خانواده های " آشتی‌جوی" داعش به منطقه اریحا در استان ادلب منتقل خواهند شد.

طبق اعلام وزارت دفاع روسیه، پیش از این سرکرده های برخی گروههای تکفیری و تروریستی به ویژه جبهه النصره و کلاه سفیدها برای هماهنگ کردن مواضع خود و انجام مقدمات این عملیات در ادلب با هم دیدار کرده اند.

دهها هزار تن از تروریست‌ها و افراط گرایان مسلح پس از تخلیه شهرها و مناطقی که توسط ارتش سوریه آزاد شده بود، به استان ادلب در نزدیکی مرزهای ترکیه منتقل شدند و این منطقه که به پناهگاه تروریستها تبدیل شده خارج از کنترل و حاکمیت دولت سوریه است. پیش از این نیز دولت روسیه اعلام کرده بود گروههای تروریستی مخالف دمشق قصد دارند در ادلب از سلاح‌های شیمیایی استفاده کنند و در ادامه دولت سوریه را عامل این حمله بدانند تا به این ترتیب کشورهای غربی مخالف دمشق بهانه‌ای برای حمله به مواضع ارتش سوریه در منطقه پیدا کنند.

آمریکا و متحدانش آوریل گذشته در واکنش به حمله شیمیایی ادعایی منتسب به ارتش سوریه به منطقه غوطه شرقی نزدیک دمشق، مواضع و تاسیسات نظامی سوریه را هدف قرار دادند. مناقشه سوریه که بیش از هفت سال پیش آغاز شد تاکنون بیش از سیصد و پنجاه هزار کشته بر جای گذاشته و میلیون‌ها نفر را آواره کرده است.