پیشروی سریع طالبان در افغانستان

نیویورک تایمز طی گزارشی نوشت که آمریکا از ابتدای حضور خود در افغانستان بیش از ۲۲ هزار تن از نظامیانش را در افغانستان از دست داده و بیش از ۸۴۰ میلیارد دلار در این کشور هزینه کرده، اما طالبان توانسته است که بیشترین میزان اراضی طی ۱۷ سال گذشته را به تصرف خویش درآورد.

در این گزارش آمده است که مقامات آمریکایی بعد از گذشت ۱۷ سال از جنگ افغانستان و به سبب طولانی شدن بیش از حد این جنگ و وخیم‌تر شدن اوضاع، در ارزیابی های خود نسبت به موفقیت های میدانی در جنگ اغراق می کنند، در حالی که صحبت‌های آنها با آنچه در واقعیت اتفاق می افتد، متناقض است.

بر اساس این گزارش، بیش از ۲۲ هزار آمریکایی در جنگ افغانستان کشته شده‌اند و آمریکا بیش از ۸۴۰ میلیارد دلار را صرف مبارزه با شبه نظامیان طالبان و ساخت و ساز و امدادرسانی در افغانستان کرده است. این سرمایه گذاری عظیم سبب شده که مقامات آمریکا برای آن که نشان دهند طالبان در حال شکست در این جنگ است و اوضاع افغانستان رو به بهبود است، به شدت تحت فشار قرار بگیرند.

طالبان از سال ۲۰۱۷ تاکنون توانسته بیشترین میزان اراضی را در افغانستان از زمان آغاز حمله آمریکا به این کشور در سال ۲۰۰۱ به تصرف خود درآورد. هفته گذشته شبه نظامیان طالبان بالغ بر ۲۰۰ نظامی  افغانستانی را با تصرف دو پایگاه نظامی بزرگ ارتش این کشور در شهر «غزنی» کشتند.

ارتش آمریکا اعلام کرد که دولت افغانستان ۵۶ درصد خاک این کشور را تحت کنترل خود دارد. اما در بسیاری از مناطق، دولت افغانستان عملا تنها مقر دولتی و پایگاه‌های نظامی را در کنترل دارد.

بر اساس گزارش ها، نیروهای امنیتی افغان به نسبت ۱۰ به یک تعدادشان از طالبان بیشتر است اما برخی مقامات افغان برآورد می‌کنند که یک سوم از نیروهای پلیس افغانستان صرفا اشباحی هستند که محل خدمتشان را ترک کرده یا از آنجا فرار کرده‌اند بدون آن که از فهرست حقوق بگیران رسمی خط خورده شوند. بسیاری دیگر از نیروهای این ارتش نیز آموزش‌های ضعیف دیده و فاقد صلاحیت هستند.