مرکل لغو تحریم اتحادیه اروپا علیه روسیه را رد کرد

مرکل روز جمعه در جریان سفر به کشورهای حوزه بالتیک (شامل کشورهای لیتوانی، لتونی و استونی) گفت: پیش از این که اتحادیه اروپا لغو تحریم های روسیه را بررسی کند، مسکو باید به پیشرفتی در زمینه اجرای کامل تعهداتش براساس توافق صلح شرق اوکراین دست یابد.

تحریم های روسیه که در سال 2014میلادی و به دنبال الحاق شبه جزیره کریمه به روسیه اعمال شد بخش های مالی، انرژی و تسلیحاتی روسیه را هدف قرار می دهد.

مرکل بعد از دیدار با سران کشورهای لیتوانی، استونی و لتونی گفت: پیش از این که توافق مینسک اجرا یا پیشرفتی در این زمینه حاصل شود، ما لغو تحریم ها را بررسی نخواهیم کرد.

وی افزود: صلح و تقویت تمامیت ارضی اوکراین همچنان یکی از موضوع های مهم مورد توجه ما است. تقریبا همه جمهوری های سابق اتحاد جماهیر شوروی که به اتحادیه اروپا یا سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) تعلق ندارند دچار درگیری داخلی ناشی از دخالت روسیه هستند.

توافق صلح مینسک در سال 2015 توسط سران چهار کشور آلمان، فرانسه، روسیه و اوکراین امضا شد و در آن آتش بس، خروج تسلیحات سنگین از خطوط مقدم درگیری و انتخابات آزاد پیش بینی شده اما این توافق هنوز اجرا نشده است.

درگیری ها در شرق اوکراین از آوریل سال 2014 آغاز شد و تاکنون 10 هزار کشته و صدها هزار آواره برجای گذاشته است.

اتحادیه اروپا روز پنجشنبه تحریم های روسیه شامل توقیف دارایی ها و محدودیت سفر 155 فرد و 44 شرکت روسیه را برای شش ماه دیگر تمدید کرد. قرار بود مهلت این تحریم ها امروز شنبه پایان یابد. اتحادیه اروپا تحریم های جداگانه ای را علیه برخی بخش های اقتصاد روسیه وضع کرده است. تحریم ها شامل اقدامات محدودکننده دیگری شامل جلوگیری از سرمایه گذاری شرکت ها و شهروندان اتحادیه اروپا در کریمه و «سواستوپول» (Sevastopol) شهری بندری در جنوب غربی شبه جزیره کریمه است.