وابستگی اروپا به روسیه خطرناک است

فرانس24 از رئیس جمهوری اوکراین پرسید: ترامپ در دیدار با دبیرکل ناتو به آلمان اشاره و گفته بود که پروژه خط لوله گاز نورد استریم که مستقیم از روسیه به آلمان می رود، بدان معنی است که روسیه بطور کامل آلمان را تحت کنترل خود دارد، شما هم دقیقا مخالف این پروژه هستید، چرا که این خط لوله اوکراین را دور می زند، آیا دونالد ترامپ در این باره درست می گوید.

پروشنکو درپاسخ گفت:دوست ندارم تا دراین مورد به دونالد ترامپ و یا انگلا مرکل امر و نهی کنم، این یک پروژه اقتصادی نیست و این پروژه (خط لوله گاز نورد استریم) هیچ ربطی به اقتصاد ندارد، این یک پروژه سیاسی است.

رئیس جمهوری اوکراین افزود: در واقع حیف و میل کردن ده ها میلیاردلار پول برای هیچ است، اوکراین ظرفیت(عبور) پروژه خط لوله گاز 'نورد استریم -1'، 'نورد استریم-2' و 'ترک استریم' را دارد.

پروشنکو ادامه داد: این یک پروژه سیاسی است، یک به خاطر آنکه اروپا را هرچه بیشتر به روسیه(ازنظر انرژی)وابسته تر می کند،دوم اینکه خطری برای امنیت انرژی در اروپا و دیگر آنکه خطری برای وضعیت رقابت پذیری اروپا در زمینه انرژی است.

رئیس جمهوری اوکراین گفت: این پروژه خطرناک و ضد امنیتی است و کاملا با برآورد دونالد ترامپ موافقم.

 دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا درمورخ 20 تیرماه در دیدار با 'ینس استولتنبرگ' دیبرکل ناتو در بروکسل گفته بود : اعضای ناتو میلیاردها دلار برای خرید انرژی به روسیه می دهند و برلین نفت و گاز و انرژی از مسکو وارد می کند، آلمان اسیر روسیه است.

ترامپ که در صبحانه کاری با دبیرکل ناتو به صراحت به انتقاد ازاعضای این پیمان پرداخت، گفته بود: کشورهای عضو ناتو که دراین میان باید از آلمان نام ببرم، میلیاردها دلار صرف خرید انرژی از روسیه می کنند آنگاه ما (آمریکا) باید میلیاردها دلار هزینه محافظت از شما در قبال همان روسیه بکنیم؛ آلمان (در زمینه انرژی) اسیر روسیه است.

پروژه خط لوله انتقال گاز طبیعی نورد استریم2 به طول 1222کیلومتر بوده که از شهر 'ویبورگ' روسیه آغاز و پس از عبور از بستر دریای بالتیک، در شهر 'گرایفسوالد'، آلمان پایان می‌یابد؛ ظرفیت انتقال گاز طبیعی این خط لوله روزانه معادل 150 میلیون متر مکعب برآورد می‌شود.