به گزارش ایرنا از بیروت، روزنامه 'السفیر' چاپ لبنان در خبری كه روز شنبه منتشر ساخت از نقش برخی كشورهای عربی در پنهان ماندن ربایندگان امام موسی صدر پرده برداشت.

بر اساس این گزارش، بسیاری از اسناد و مدارکی که در اداره امنیت و اطلاعات لیبی وجود داشت طی حوادثو درگیری های بین انقلابیون لیبی و نیروهای وفادار به معمر قذافی معدوم، از میان رفته است.

همچنین در این گزارش آمده است که بسیاری از افرادی که به نظر می رسد که در ربایش امام صدر و همراهانش نقش داشته اند به خارج از لیبی گریخته اند و به گفته هیات قضایی لیبی که به لبنان سفر کرده سعی بر این است که با همکاری پلیس بین الملل(اینترپل) این افراد تحت تعقیب قضایی قرار گیرند چرا که این افراد اطلاعات مهمی در اختیار دارند.

نکته بحثبر انگیز در این موضوع این است که در سایه اقدامات کشورهای عربی و حمایت آنان از ربایندگان امام صدر، دستیابی به این افراد بسیار سخت می نمایاند و این رفتار کشورهای عربی در خصوص مساله ای انسانی بسیار باعثشگفتی است.

بر اساس گفته مقامات لیبیایی، این اطمینان وجود دارد که امام صدر تا سال ۱۹۹۴ در قید حیات بوده است و از این تاریخ به بعد اطلاعات قابل اعتمادی از وی در دست نیست.

بر اساس گزارش هایی که به تحقیقات بیشتری نیازمند است، صدر تا زمان آغاز عملیات نظامی ناتو علیه رژیم قذافی در سال ۲۰۱۱ نیز زنده بوده است.

با وجود گذشت بیش از ۳۳ سال از ربایش امام صدر و همراهانش و همچنین تغییر نظام در لیبی، مقامات لبنانی طی دیدارهای خود با مسئولان کشور لیبی بر عامل وقت که در این برهه از اهمیت شایان توجهی برخوردار است، تاکید ویژه ای دارند.

خبر دیگر آنکه دو تبعه لیبیایی که در زمان ' معمر قذافی ' دیکتاتور معدوم این کشور به عنوان امام موسی صدر و شیخ محمد یعقوب معرفی شده و وانمود شده بود که از لیبی به ایتالیا عزیمت کرده اند، هم اکنون در بند دولت جدید لیبی هستند.

دولت لیبی پیش از این مدعی شده بود، امام صدر و همراهانش روز ۳۱ اوت با هواپیمای خطوط هوایی ایتالیا، لیبی را به مقصد رم ترک گفته‌اند و بنابراین موضوع به آن‌ها ربطی ندارد.

به همین منظور و با ایجاد صحنه ای ساختگی، دو نفر از وابستگان به خود را با انجام گریم شبیه امام موسی صدر درست کرده و همراه با چمدان وی به هتلی که در رم رزرو شده بود، فرستادند.

در آخرین تحول روی داده در راستای تعیین سرنوشت امام موسی صدر، یك گروه قضایی لیبی روز پنجشنبه به منظور تحقیقات در خصوص پرونده ربایش امام 'موسی صدر' و دو همراهش شیخ 'محمد یعقوب' و 'عباس بدرالدین' وارد بیروت شدند.