بازی پیچیده «کیم جونگ اون» با ترامپ

کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی، بیش از هفت سال از راهبرد رودررو برای ساخت زرادخانه هسته‌ای خود استفاد کرد، یعنی هدف از آزمایش‌های هسته‌ای و شلیک موشک انتقال این پیام بود که پیشرفت برنامه هسته‌ای پیونگ‌یانگ برگشت‌ناپذیر است.

اما به گفته مقامات کنونی و پیشین نهادهای امنیتی آمریکا، رهبر کره شمالی سه ماه پیش پس از دیدار چند ساعته با ترامپ در سنگاپور و تجزیه‌ و تحلیل شخصیت او راهبرد هسته‌ای خود را تغییر داده است.

نیویوک‌تایمز در گزارش خود نوشت: «تمام شواهد موجود نشان از این دارد که پیونگ‌یانگ همچنان فعالانه در حال تولید سوخت و سلاح هسته‌ای است. هم‌اکنون آشکار شده که کره شمالی راه اسرائیل، پاکستان و هند را در پیش گرفته است؛ از این پس پیشرفت برنامه هسته‌ای کره شمالی تظاهر عمومی ندارد، بحران‌آفرینی نمی‌کند و ترامپ را نیز دچار توهم می‌کند که روند خلع سلاح هسته‌ای با قوت در حال اجراست.»

شکیبایی و بردباری جدید «کیم جونگ اون» موجب شده تا ترامپ با واژگانی محبت‌آمیز او را خطاب قرار دهد. یک هفته پیش پس از اینکه رهبر کره شمالی از نمایش موشکهای بالستیک در رزمایش نظامی در خیابان‌های پیونگ‌یانگ خودداری کرد، رئیس‌جمهور آمریکا از او بسیار تقدیر کرد و حتی مدعی شد روابط خاصی بین او و «کیم جونگ اون» برقرار شده است.

روز سه‌شنبه «مون جائه این» رئیس‌جمهور کره جنوبی برای سومین بار با رهبر کره شمالی در پیونگ‌یانگ دیدار خواهد کرد و انتظار می‌رود پس از سه روز بحث و گفتگو یک «بیانیه صلح» قرائت شود که بر اساس آن کره شمالی باید همچنان به گفتگوها برای عاری‌سازی هسته‌ای شبه‌جزیره کره ادامه دهد.

در حال حاضر حتی مقامات ارشد امنیت ملی رئیس‌جمهور (ترامپ) نیز اذعان می‌کنند این گفته دونالد ترامپ در ماه ژوئن که «از این پس دیگر تهدید هسته‌ای کره شمالی وجود ندارد» یک اشتباه بزرگ بود، زیرا این پیغام به روسیه و چین ارسال شد که بحران (کره شمالی) پایان یافته و این کشورها می‌تواند روابط تجاری خود را با پیونگ‌یانگ از سر بگیرند.

نیویورک تایمز در ادامه گزارش خود آورده است: مقامات کنونی و پیشین اطلاعاتی آمریکا می‌گویند ارزیابی‌های جدید نشان می‌دهد «کیم جونگ اون» با دقت ساختار شخصیتی ترامپ را بررسی کرده و به این نتیجه رسیده تا زمانی که ظواهر امر خوب و مراوده بین سران دو کشور گرم و صمیمی باشد، می‌تواند آغاز روند عاری‌سازی هسته‌ای را به تعویق بیاندازد. اگر «کیم جونگ اون» هیچ گونه آزمایشی انجام ندهد، ترامپ توجهی به شواهد ادامه برنامه هسته‌ای کره شمالی نخواهد داشت. حتی سناتور «لیندسی گراهام» از حامیان ترامپ نیز روز یکشنبه نگرانی خود را نسبت به رفتار کره شمالی اعلام کرد و آشکارا اذعان کرد احتمالاً پیونگ‌یانگ در حال بازی‌دادن ترامپ است.

راهبرد کنونی «کیم» بسیار ساده است: الگوبرداری از پاکستان که در سال 1998 آزمایش هسته‌ای قدرتمندی را انجام داد و پس از آن سالها خواسته کنارگذاشتن سلاح هسته‌ای را منحرف کرد و با این رویکرد موفقیت بزرگی به دست آورد و در حال حاضر زرداخانه هسته‌ای بزرگی در اختیار دارد. در سفر اخیر مایک پمپئو به اسلام‌آباد هیچ بحثی درباره زرادخانه هسته‌ای پاکستان صورت نگرفت.

به گفته «نیکلاس برنز» معاون وزیر خارجه در امور سیاسی در دوران ریاست‌جمهور جرج دبلیو بوش «کیم به خوبی می‌داند چه چیزی موجب محافظت پاکستان شده است، تا زمانی که مجموعه‌ای از کشورها، کشوری را به‌ رسمیت بشناسند و با آن کشور روابط تجاری داشته باشند، آمریکا به‌راحتی نمی‌تواند چنین کشوری را به سمت خلع سلاح هسته‌ای پیش ببرد. ترامپ اهرم فشار تحریم‌های بین‌المللی علیه پیونگ‌یانگ را در اختیار داشت که در سنگاپور (در دیدار با کیم جونگ اون) آن را نابود کرد.