درخواست اردوغان از نخبه های خارج نشین ترکیه

«رجب طیب اردوغان»‌ طی سخنرانی در اولین فستیوال هوافضای «تکنوفِست» در استانبول گفت: «ما در حال اجرای کمپینی برای بازگرداندن دانشمندان خود به وطن هستیم. من از نخبگان (ترکیه‌ای) در اقصی نقاط جهان می‌خواهم که به جنبش علمی و فناوری (ما) بپیوندند».

به نوشته روزنامه «دیلی صاباح» وی با بیان اینکه کمپین مذکور برای مبارزه با فرار مغزها از ترکیه است، توضیح داد: «دانشجویانی که برای تحصیل رشته‌های مهندسی به غرب فرستاده بودیم، عموما با ذهن‌های فریب خورده بازگشته‌اند».

طبق آمار رسمی، در سال 2017 تعداد شهروندان ترکیه‌ای که به کشورهای خارجی مهاجرت کرده‌اند، 42.5 درصد افزایش پیدا کرده است.

درخواست اردوغان برای بازگشت نخبگان و دانشمندان ترکیه‌ای به کشورشان در حالی است آنکارا به‌خاطر اختلافات با آمریکا و وضع تحریم‌های شدید از سوی واشنگتن، دچار بحران‌های مختلف اقتصادی و فناوری شده است.

طی دو هفته اخیر ارزش لیر ترکیه در برابر دلار آمریکا دستخوش کاهش نسبی شده است تا جایی که «رجب طیب ادروغان» از مردم ترکیه خواسته دلار، یورو و طلاهای خود را به لیر تبدیل کنند تا دست دولت برای مقابله با بحران بازتر باشد. هم‌اکنون هر ۶.۳ لیر ترکیه معادل با یک دلار آمریکا است.

اردوغان نیز روز ۲۳ مرداد، با بیان اینکه آمریکا از اقتصاد به عنوان یک سلاح استفاده می‌کند، گفت که تولیدات و تجهیزات الکترونیکی آمریکا را تحریم خواهند کرد.