چرا ترامپ تنها یک بار نام روسیه را برد؟

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا در سخنرانی خود در مجمع عمومی سازمان ملل متحد تنها یک بار آن هم در ارتباط با همکاری در حوزه انرژی با آلمان از روسیه نام برد. به گفته سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه احتمالا رئیس جمهور آمریکا تصمیم گرفته است بیهوده به روسیه اشاره ای نکند.

ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت خارجه روسیه در صفحه فیس بوک خود نوشت ترامپ در سخنرانی خود در سازمان ملل متحد به دو موضوع پرداخت؛ لزوم دفاع از استقلال خود و نبود آلترناتیو در زمینه دفاع از منافع ملی. آنچه قابل توجه است این است که این مسئله تنها به آمریکا مربوط نمی شود و شامل حال همه کشورهای جهان می شود.

وی افزود احتمالا ترامپ تصمیم گرفت بیهوده از روسیه نام نبرد. وی تنها گفت آلمان باید فورا به سوی فرصت های انرژی دیگری روی بیاورد. در غیر این صورت به روسیه وابسته خواهد شد. هیئت آلمانی هم به این سخنان خندید.

طرح خطوط لوله نورد استریم 2 با هزینه 9.5 میلیارد یورو مربوط به ساخت دو خط لوله انتقال گاز است که سواحل روسیه را از طریق دریای بالتیک به آلمان متصل می‌کند و ظرفیت انتقال پنجاه و پنج میلیارد متر مکعب گاز را دارد. شرکت گازپروم تنها سهامدار نورد استریم 2 است. شرکت های شل، او ام وی، انژی، اونیپر و وینترشال شرکای اروپایی گازپروم متعهد شده اند پنجاه درصد هزینه های این طرح را تامین کنند که برای هر شرکت نهصد و پنجاه میلیون یورو است. گازپروم نیز نیم دیگر هزینه ها برابر با 4.75 میلیارد یورو را تامین خواهد کرد.

خطوط انتقال گاز جدید در کنار خطوط نورد استریم قبلی کشیده خواهد شد. این خطوط لوله از آب های سرزمینی یا مناطق اختصاصی اقتصادی کشورهای حوزه بالتیک شامل روسیه، فنلاند، سوئد، دانمارک و آلمان می گذرد. تنها دانمارک هنوز اجازه ساخت این خط لوله را نداده است.