حمله هند به بالگرد حامل نخست وزیر منطقه آزاد کشمی

 تنها یک روز پس از سخنرانی وزیر خارجه پاکستان علیه ماجراجویی‌های دهلی نو در منطقه، نیروهای نظامی هندی به سمت بالگرد حامل «راجه فاروق حیدر» نخست وزیر منطقه آزاد کشمیر شلیک کردند.

در این حمله به دلیل ارتفاع مناسب بالگرد آسیبی به نخست وزیر منطقه آزاد کشمیر نرسید، ولی سیاستمداران پاکستانی انجام حمله را شدیدا محکوم کردند.

شلیک به سمت بالگرد حامل راجه فاروق حیدر زمانی انجام شد که وی در نزدیکی خط مرزی هند و پاکستان در حال حرکت به سمت محلی بود.

اسلام آباد ضمن محکوم کردن این حمله اعلام کرد: شلیک به سمت بالگرد که داخل مرزهای پاکستان در حال حرکت بوده است مخالف تمام قوانین بین المللی است.

«اسد قیصر» رئیس پارلمان پاکستان ضمن واکنش به این اتفاق گفت: ما ضمن محکوم کردن این اتفاق خواستار ورود جامعه جهانی به این مسئله هستیم، سازمان ملل و دیگر نهادهای مرتبط موظفند نسبت به تجاوزات دائمی مرزی هند واکنش نشان دهند.

وی تصریح کرد: دولت هند در صدد پیروزی مجدد در انتخابات پیش رو است و به همین دلیل طی هفته های اخیر رفتاری عجیب اتخاذ کرده است.

«شهباز شریف» رئیس حزب نواز نیز ضمن محکوم کردن این حمله آن را نشانه بارز جنگ طلبی هند در منطقه دانست.

سر وزیر سابق ایالت پنجاب تاکید کرد: اگر رفتار خصمانه هند باعث ایجاد نا امنی شود دولتمردان دهلی نو مسئول تمام اتفاقات ناشی از آن خواهند بود.

وی افزود: متاسفانه حمله به این بالگرد در حالی انجام شده است که از قبل به نیروهای مرزی هند اعلام شده بود که هلی کوپتر مذکور حامل نخست وزیر منطقه آزاد کشمیر است.

«خورشید شاه» عضو ارشد حزب مردم نیز به این اتفاق واکنش نشان داده و گفت: دولت هند به منظور دور کردن توجه مردم این کشور از مشکلات داخلی تلاش می کند تا تنش با پاکستان را افزایش داده و جنجال رسانه ای ایجاد کند.

وی اظهار داشت: اگر هند به رفتار خصمانه خود ادامه دهد پاکستان نیز به خوبی می تواند از خود و مرزهایش دفاع کند.

گفتنی است بسیاری دیگر از سیاستمداران کشمیری و پاکستانی نیز این حمله را نماد بارز تروریسم دولتی توسط هند دانسته و آن را محکوم کرده‌اند.

در حال حاضر بیش از 700 هزار نیروی نظامی هند بخش وسیعی از کشمیر را اشغال کرده اند و حاضر نیستند این منطقه را ترک کرده و سرنوشت آن را به دست مردم کشمیر بسپارند.

وزیر خارجه پاکستان طی سخنرانی خود در سازمان ملل از نهادهای بین المللی خواست نسبت به این موضوع واکنش نشان داده و دولت دهلی نو را تحت فشار قرار دهند.

هند طی 28 سال اخیر 98 هزار نفر را در کشمیر اشغالی کشته و بیش از 10 هزار نفر را مفقود الاثر کرده است.