شمار قربانیان زمین‌لرزه و سونامی در اندونزی افزایش یافت

آمارهای رسمی دولت اندونزی حاکی از آن است که شمار کشته‌های زمین لرزه و سونامی مرگبار اندونزی به بالای 1200 نفر افزایش یافته است. «جوکو ویدودو»، رئیس جمهور اندونزی امروز (سه شنبه) دستور داد که نیروهای بیشتری برای یافتن قربانیان به مناطق آسیب دیده اعزام شوند.

ویدودو همچنین اعلام کرد: موارد مهمی هست که باید انجام دهیم از جمله یافتن و نجات قربانیانی که هنوز پیدا نشده اند. من به آژانس نجات و جستجوی ملی هم دستور داده‌ام که نیروهای بیشتری را به مناطق آسیب‌دیده اعزام کنند. دسترسی به برخی از این مناطق به دلیل خراب شدن جاده ها و رانش زمین و فرو ریختن پل ها امکان پذیر نیست.

آمارهای رسمی حاکی از آن است که شمار کشته‌های سونامی مرگبار اندونزی به 1234 نفر رسیده است. بیشتر کشته‌شدگان در شهر «پالو» در 1500 کیلومتری شمال شرق جاکارتا زندگی می‌کرده‌اند. چهار منطقه ای که بیشترین آسیب را در نتیجه این سونامی دیده اند حدود 1.4 میلیون جمعیت داشته‌اند. در شهر «پالو» که بیشترین خسارت را متحمل شده است، امواج سونامی به ارتفاع حدود 6 متر به ساختمان ها، هتل ها و مراکز خرید برخورد کرده و باعث فرو ریختن آنها شده است.

خبرنگار رویترز اعلام کرد در یکی از فروشگاه ها حدود 100 نفر از مردم برای یافتن لوازم مورد نیاز خود از قبیل: آب آشامیدنی، پتو و دستمال کاغذی به یکدیگر هجوم بردند.

اندونزی تاکنون بارها شاهد وقوع زمین لرزه ها و سونامی های وحشتناک بوده است. زلزله ای که در سال 2004 رخ داد باعث وقوع یک سونامی وحشتناک در اقیانوس هند شد که در نهایت 226000 کشته در 13 کشور مختلف برجای گذاشت. در نتیجه این سونامی 120 هزار اندونزیایی کشته شدند.

زلزله‌ای به بزرگی 7.5 ریشتر چند روز پیش مرکز جزیره سولاوسی در اندونزی را لرزاند و باعث وقوع یک سونامی شد. دفتر هماهنگی امور بشردوستانه سازمان ملل روز گذشته اعلام کرد در حال حاضر 191 هزار نفر در این کشور نیاز فوری به کمک های بشردوستانه دارند.