دبیر کل ناتو بار دیگر خواستار افزایش بودجه نظامی اعضاء شد

 دبیر کل ناتو از متحدان خود از جمله آلمان درخواست کرد که سریعا هزینه های نظامی خود را به 2 درصد تولید ناخالص ملی افزایش دهند.

وی در آغاز مذاکرات دو روزه با وزرای دفاع ناتو در بروکسل این سخنان را ایراد کرد.

دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا چندین بار در اظهارات مختلف فشارها بر اعضای ناتو برای افزایش بودجه نظامی خود به 2 درصد تولید ناخالص ملی را افزایش داده و ناتو را به خروج از این اتحادیه نظامی تهدید کرده است.

آمریکا مدتهاست که به "تقسیم ناعادلانه" هزینه های نظامی در ائتلاف نظامی ناتو اعتراض داشته و بخصوص به آلمان به دلیل هزینه پایین نظامی در این ائتلاف نظامی انتقاد وارد کرده است.

ترامپ در توجیه این درخواست  خود از این ائتلاف نظامی این طور می گوید که سران کشورهای عضو ناتو در نشست سال 2014 در این باره با هم توافق کردند که تا سال 2014 هزینه های نظامی خود را به 2 درصد تولید ناخالص ملی افزایش دهند. بسیاری سیاستداران آلمانی تحقق چنین هدفی را واقع بینانه ندانسته و با آن مخالفند.

اینکه مناقشات درباره هزینه های دفاعی در ائتلاف نظامی ناتو چگونه پیش می رود مشخص نیست."جیمز ماتیاس"، وزیر دفاع آمریکا در نشست بروکسل رویکرد جبهه گیرانه ای را از خود نشان نداد و بعد از دیداری دو جانبه با "اورزولا فون درلاین" ، همتای آلمانی خود اعلام کرد که ایالات متحده اقدامات مداوم آلمان برای افزایش بودجه دفاعی را به رسمیت می شناسد. از طرف آلمان واکنش خاصی به این اظهار نظر ماتیاس وجود نداشت.