همسر نخست وزیر سابق مالزی به پولشویی متهم شد

 کمیسیون مبارزه با فساد مالزی روز پنج‌شنبه (امروز) اعلام کرد «روسمهمنصور» همسر «نجیب رزاق» نخست وزیر سابق مالزی به ارتکاب ۱۷ جرم از جمله پولشویی متهم است.

به نوشته خبرگزاری «آسوشیتدپرس»، ۱۲ جرم اعلام علیه منصور به دریافت سود ۱.۷ میلیون دلاری از محل فعالیت‌های غیرقانونی بین سال‌های ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۷ مربوط است و ۵ جرم اعلامی دیگر هم به فرار مالیاتی و خودداری او از اعلام این درآمدها به اداره مالیات مالزی ارتباط دارد.

در برگه اتهامات منصور به ارتباط او با صندوق توسعه موسوم به «1MDB» اشاره‌ای نشده، اما پیشتر گفته شده بود که او و همسرش از این صندوق برای پولشویی و کسب درآمدهای غیرقانونی استفاده کرده‌اند. منصور دیروز برای سومین بار بازداشت و بازجویی شد. او ساعتی بعد با سپردن وثیقه آزاد شد.

وکیل منصور امروز با بیان اینکه این «فرصتی برای منصور است تا نامش را از [اتهام] پاک کند»، اتهامات مطرح شده علیه موکلش را رد کرد.

نجیب رزاق نخست وزیر سابق مالزی نیز به ارتکاب ۳۲ جرم از جمله پولشویی و ناپدید شدن میلیون‌ها دلار از منابع مالی حکومتی متهم است. وی دیروز همزمان با بازداشت همسرش، «ماهاتیر محمد» متحد سابقش و نخست‌وزیر کنونی مالزی را به تلاش برای «انتقام‌گیری سیاسی» متهم کرد.

رزاق همچنین متهم به دریافت رشوه از عربستان پیش از انتخابات سال ۲۰۱۳ میلادی است. چندی پیش رزاق خود مدارکی را در حساب کاربری‌اش در فیس بوک منتشر کرد که اثبات می‌کند خاندان آل سعود ۱۰۰ میلیون دلار در سال ۲۰۱۱ به وی رشوه داده بود.

پارسال اتهامات طرح‌شده علیه رزاق موجب شد تا او و حزب حاکم مالزی در انتخابات شکست سختی متحمل شوند و محمد که خود زمانی عضو حزب حاکم بود، بار دیگر بعد از دو دهه با حزبی جدید به قدرت برسد.