زلزله بیکاری در کرمانشاه/ عکس

جای خالی بخش خصوصی به منظور سرمایه گذاری، موجب شده تا در این استان کارخانه تازه تاسیسی وجود نداشته باشد و همان تعداد انگشت شماری که در گذشته فعال بوده به دلیل از رونق افتادن شهرک های صنعتی به تعطیلی کشیده شده و بیکاری در کرمانشاه با رشد بی رویه ای مواجه شده است. 

مرزنشینی و سهولت قاچاق کالا از مرزهای عراق، اقلیم کردستان و ترکیه باعث شده تا در کنار ورود کالاهای قاچاق از دیگر کشورها و استان‌ها به کرمانشاه، حجم عظیمی از کالاهای خارجی بدون عوارض گمرکی و مالیات، بازار داخلی را تهدید ‌کند. همچنین واردات گسترده کالا از کشورهایی چون چین و ترکیه که بازار ایران را درنوردیده اند، در این حجم گسترده از بیکاری استان بی تاثیر نیست. البته اکثر ساکنین به خصوص جوان های کرد، سالهای اخیر را به خرید، فروش و قاچاق کالا و کوله بری از طریق مرزها گذرانده اند که از یکسال گذشته و به دنبال  بسته شدن مرزها و شرایط اقتصادی ملتهب کشور، این افراد نیز در مضیقه قرار گرفته اند.

اگرچه که ساکنان قصر شیرین و روستاهای اطراف معتقدند بسته شدن مرز خسروی و کم رونقی مرز پرویز خان از دلایل عمده بیکاری هایی است که گریبانگیر این شهرها شده است، اما افزایش قیمت دلار و تورم بسیار بالا نیز سبب شده تا قدرت خرید مردم کاهش پیدا کند و بازارچه های مرزی که روزگاری پر رونق بوده و بسیاری از اهالی شهر و روستاهای مرزی در آن مشغول کار بودند از رونق بیفتند. حال اگر در این بین اعتیاد را هم به عوامل ذکرشده اضافه کنیم پازل بیکاری  کرمانشاه تکمیل خواهد شد چراکه این بیماری شایع در میان جوانهای استان، هرروز به آمار بیکاری در شهرها و روستاهای کرمانشاه می افزاید.