مصر مرحله تنش را پشت سر گذاشت

عبد الفتاح سیسی، رئیس جمهور مصر در سخنرانی که به مناسبت چهل و پنجمین سالگرد پیروزی در جنگ اکتبر علیه اسرائیل داشت، گفت که این پیروزی اتفاقی نبود. سیسی گفت: با نگاهی منصفانه کاملا روشن است که پیروزی اکتبر اتفاقی نبوده است و ریشه‌های آن در خاک کشور بزرگ ما وجود داشت.

او گفت: چالش‌های زندگی پایان ندارند و ارزش ملت‌های بزرگ به مقابله با این چالش‌ها و شکست آنهاست، ما در مصر با چالشی مواجه شدیم که سخت‌ترین چالش در طول‌ سال‌های گذشته بود، چالش حفظ دولت و جلوگیری از فروپاشی آن، مقابله با خطر خلأ سیاسی و آشوب و گسترش تروریسم مسلح خشن.

رئیس جمهور مصر افزود: ما همانگونه که از پل میان پیروزی و شکست در سال‌های 1967 تا 1973 عبور کردیم، اکنون نیز توانستیم از مرحله تنش بی‌سابقه‌ای که در سال‌های اخیر در منطقه شکل گرفته، عبور کنیم، چالش‌های سخت عزم و اراده ما را ضعیف نکردند و ما توانستیم خطر تروریسم را دور کرده و ضربات مهلکی را به گروه‌های تروریستی و اعضای آنها وارد کنیم. همچنین توانستیم پایه‌های دولت را تقویت کرده و پس از دوره‌های سخت کشمکش و تنش، اطمینان و آرامش را به جامعه بازگردانیم.

رئیس جمهور مصر تاکید کرد: تلاش ما برای تحقق پیشرفتی کیفی در سطح زندگی مردم و تبدیل وضعیت فعلی مصر به حالتی بهتر با کمک علم نوین و تلاش‌های بسیار و صبر و پشتکار و اعتماد به نفس است، ما حق داریم به دستاوردهایی که داشته‌ایم، افتخار کنیم.

سیسی در ادامه از نیروهای عربی که در صفوف نیروهای مصری در جنگ اکتبر حضور داشتند و نیز خانواده‌های قربانیان این جنگ ادای احترام کرد.

رئیس جمهور مصر ادامه داد: جنگ اکتبر تنها با هدف بازپس‌گیری خاک کشورمان نبود بلکه دستیابی به صلح نیز هدف ما بود. ملت‌های اصیل معنای صلح را می‌دانند و برای آن تلاش می‌کنند، آنها به خوبی می‌دانند که صح باید بر عدالت و تعادل قوا متکی باشد، مصر توانمندی‌های خود در صلح را همانند جنگ ثابت کرد و چه بسا حفظ صلح چالشی کمتر از پیروزی در جنگ نیست و مصر در هر دو حالت ثابت کرده که زمانی که تصمیم بگیرد، توان اجرای آن را نیز دارد.

وی تاکید کرد: خطر جنگ علیه تروریسم در منطقه سیناء کمتر از خطر جنگ‌هایی نیست که مصر برای بازپس‌گیری اراضی اشغال شده‌اش وارد آنها شد.

جنگ اکتبر جنگی بود که از ششم تا بیست‌وپنجم اکتبر ۱۹۷۳ بین اسرائیل از یک سو و نیروهای سوریه، مصر و با حمایت چند کشور عربی دیگر رخ داد که در نهایت به خروج اسرائیل از صحرای سینا و برخی مناطق عربی دیگر شد.