نمایندگان آمریکا به دنبال افشای مدارک قتل خاشقجی

دو تن از اعضای مجلس نمایندگان آمریکا به نامهای «رو کانا»- نماینده ایالت کالیفرنیا- و «مارک پوکان»- نماینده ایالت ویسکانسین- نامه ای را در میان اعضای کنگره به گردش درآوردند که از «دن کوتس» مدیر آژانس اطلاعات ملی آمریکا می خواهد تا «اطلاعات و داده هایی را منتشر کند که نشان می دهند جامعه اطلاعاتی این کشور از توطئه چینی مقامات عربستان برای دستگیری روزنامه نگار سعودی ساکن آمریکا (جمال خاشقجی) خبر داشته است».

این دو نماینده آمریکا قصد دارند که این نامه را هفته آینده برای دن کوتس ارسال کنند.

چهارشنبه گذشته روزنامه واشنگتن پست گزارش داد که مقامات اطلاعاتی آمریکا پس از شنود مکالمه مقامات سعودی دریافته اند که «محمد بن سلمان» ولیعهد عربستان سعودی دستور اجرای عملیاتی را صادر کرده بود که از طریق آن، «جمال خاشقجی» روزنامه نگار و منتقد سعودی از محل اقامت خود در ویرجینیا به عربستان سعودی برگشته و سپس وی را دستگیر کنند. این اطلاعات جدید گواه دیگری بر دست داشتن رژیم سعودی در ماجرای ناپدید شدن جمال خاشقجی است.

گفتنی است که «جمال خاشقجی» روزنامه‌نگار و منتقد برجسته سعودی روز سه‌شنبه دوم اکتبر به منظور انجام امور رسمی خود به کنسولگری عربستان در استانبول وارد شد، اما از آن خارج نشده است.

انتشار خبر ناپدید شدن و قتل احتمالی خاشقجی بعد از ورود به کنسولگری عربستان در استانبول موجی از واکنشهای منفی جهانی علیه رژیم سعودی را به دنبال داشته است.