کانادا به کمک کودکان فلسطینی می رود

ماری کلود بیبائو وزیر توسعه بین المللی کانادا با انتشار بیانیه ای گفت: 50 میلیون دلار از این کمک مالی طی دو سال آینده در اختیار آوارگان فلسطینی از طریق آنروا قرار خواهد گرفت.

اعلام کمک کانادا به آوارگان فلسطینی در شرایطی است که وزارت خارجه آمریکا در ماه سپتامبر اعلام کرده است که دیگر هیچ گونه تعهد مالی نسبت به آنروا ندارد.

آمریکا بزرگترین تامین کننده منابع مالی آنروا به شمار می رود و هر سال 350 میلیون دلار به آژانس آوارگان فلسطینی سازمان ملل اختصاص می داد که این رقم حدود یک چهارم کل بودجه این نهاد سازمان ملل بوده است.

آنروا که در سال 1949 میلادی تاسیس شده، نقش مهمی در کمک به آوارگان فلسطینی در نوار غزه، کرانه باختری ، اردن، لبنان و سوریه داشته است.

در ماه سپتامبر وزرای خارجه اردن، سوئد، ترکیه، ژاپن، آلمان و همین طور مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نشستی را در نیویورک برگزار کردند تا زمینه لازم برای حمایت سیاسی و مالی از آنروا را مهیا کنند.

دولت کانادا همچنین قصد دارد 12.5 میلیون دلار کمک مالی در اختیار یک سازمان مستقر در تورنتو قرار دهد که وظیفه آن کمک به آموزش کودکان فلسطینی است.

در بیانیه وزیر توسع بین المللی کانادا آمده است: حدود 40 میلیون دلار از کمک مالی کانادا برای آموزش ، بهداشت و سایر نیازهای اصلی و اساسی میلیون ها آواره فلسطینی به خصوص کودکان و زنان هزینه خواهد شد. حدود 10 میلیون دلار از این کمک ها نیز برای حمایت از 460 هزار آواره فلسطینی در سوریه و لبنان خواهد بود.