بیم‌ و امیدها بر سر برکسیت در آستانه نشست سران اتحادیه اروپا

در حالی‌که نشست سران اتحادیه اروپا در بروکسل روز چهارشنبه ۱۷ اکتبر آغاز می‌شود، مقامات اتحادیه اروپا و انگلیس با احتیاط در مورد امکان حصول توافق بر سر برکسیت گمانه‌زنی کرده‌اند.

امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهور فرانسه، در پاسخ به سوالی درباره احتمال حصول توافق تا پایان سال جاری میلادی گفت: «من به خرد جمعی ایمان دارم. معتقدم که ما می‌توانیم پیشرفت کنیم.»

همزمان او با اشاره به امکان بی‌نتیجه ماندن مذاکرات اضافه کرد که فرانسه برای «تمام سناریو‌ها آماده است».

این سخنان امانوئل مکرون در واکنش به اظهارات دیروز نخست وزیر انگلیس ایراد شد. ترزا می طی سخنرانی خود در مجلس عوام  ضمن ابراز امیدواری به حصول توافق، با پافشاری بر مواضع پیشین انگلیس از اتحادیه اروپا خواسته بود اجازه دهد مذاکرات برکسیت به بهانه مرز ایرلند به بن بست نرسند.

میشائیل راث، وزیر امور اروپای آلمان، در بدو ورود به بروکسل به خبرنگاران گفت برلین متوجه است که ترزا می برای به دست آوردن رای اکثریت پارلمان با مشکلاتی مواجه است اما اروپا برای رفتن به سمت موضع انگلیس توان محدودی برای مانور دارد و ترزا می باید این پیام را بگیرد که «مسئولیت پذیر باشد».

یک مقام اتحادیه اروپا نیز که نخواست نامش فاش شود به خبرگزاری فرانسه گفت: «نه تنها سخنرانی ترزا می بلکه پاسخ‌هایی که به شماری از سوالات در پارلمان داده شد نشان می‌دهد که رسیدن به یک توافق حتی دشوارتر از آن است که کسی می‌توانست تصور کند.»

از آن سو دونالد توسک، رئیس شورای اروپا گفت: «در شرایط فعلی وضعیت پیچیده‌تر شده به نحوی که بعضی حتی تصورش را هم نمی‌کردند. با این حال ما باید خوشبین و مصمم باقی بمانیم به این خاطر که اراده خوبی برای ادامه مذاکرات از سوی دو طرف موجود است.»

انگلیس تنها شش ماه فرصت ماندن در اتحادیه اروپا را دارد و ماه مارس سال ۲۰۱۹ این کشور برای همیشه از اتحادیه اروپا جدا خواهد شد. مگر این‌که تا آن زمان دولت محافظه‌کار انگلیس استعفا دهد و یا اینکه تصمیم بر همه‌پرسی جدید بر سر برکسیت گرفته شود.