به گزارش مهر، "کلارا لاِزن" دانش آموز ۱۰ ساله کانزاسی در سر کلاس علوم خود توانست "تترانیتراتاکسی کربن" را کشف کند، مولکولی که از اکسیژن، نیتروژن و کربن ساخته شده است.

این مولکول از ویژگی های جالب توجهی برخوردار است، از جمله می توان از آن در مواد منفجره و یا مخازن انرژی استفاده کرد. اکنون نام لاِزن به عنوان یکی از نویسندگان مقاله ای که درباره این مولکول منتشر شده، ذکر شده است.

" کنت بوئر " معلم علوم کلارا در کلاس درس علوم گلوله ها و میله های مدل سازی مولکول را که برای مدلسازی مولکولهای ساده به کار گرفته می شوند، در اختیار دانش آموزانش قرار داد و کلارا بلافاصله اتمهای اکسیژن، نیتروژن و کربن را به شکلی پیچیده و گیج کننده در کنار یکدیگر قرار داده و از معلم خود پرسید که آیا یک مولکول واقعی ساخته است؟

بوئر که از دیدن چنین ساختار پیچیده ای شگفت زده شده بود از این مدل مولکولی عکسبرداری کرد و آن را برای یکی از دوستان شیمیدان خود در دانشگاه هامبولد ارسال کرد و وی نیز این مولکول را به عنوان مولکولی کاملا جدید و قابل قبول اعلام کرد.

بر اساس گزارش پاپ ساینس، این مولکول جدید در طبیعت وجود ندارد از این رو باید آن را در آزمایشگاه به وجود آورد که نیازمند زمان و تلاش فراوان است، از این رو دوست شیمیدان بوئر، "رابرت زولنر" مقاله ای درباره این مولکول نوشت و نام دانش آموز ۱۰ ساله را نیز به عنوان یکی از نویسندگان همکار در آن به ثبت رساند.