استقبال سلمان از شاه سابق ایران در سال ۱۳۵۶ +تصاویر

یک رسانه انگلیسی در یاداشتی به قلم کارشناس مسائل عربستان سعودی و ایران از شاه سعودی خواسته که به پسرش سرنوشت «محمدرضا شاه پهلوی» دیکتاتور مخلوع ایران را گوشزد کند.

«دیلیپ هایرو» کارشناس مسائل کشور‌های اسلامی و مولف کتاب درباره مسائل مربوط به عربستان سعودی و ایران، در روزنامه «گاردین» یادداشتی با این عنوان نوشته است: «محمد بن سلمان هرگز اصلاح‌گر نبود و اوضاع کنونی این موضوع را ثابت کرده است».

او یادداشت خود را با دستور، ولی عهد عربستان سعودی برای آزادی رانندگی زنان در این کشور و استقبال بسیاری از رسانه‌های غربی آغاز کرد، رسانه‌هایی که به گفته او بلافاصله محمد بن سلمان را طرفدار آزادی خواهی و نوسازی خواندند.

این کارشناس می‌نویسد: «آنچه (درباره آزادی رانندگی زنان) اتفاق افتاد، اصلا هیچ ارتباطی با اصلاحات نداشت. از بسیاری جهات، ولی عهد بیشتر از حاکمان قبلی عربستان سعودی مستبد بوده است و قضیه ناپدید شدن جمال خاشقچی در کنسولگری سعودی نباید آنچنان هم شوکه‌کننده باشد به نحوی که انگار این اولین بار است که او چنین کاری انجام داده است».

هایرو ادامه داد: «تابستان سال ۲۰۱۷ حدود ۳۰ روحانی، نویسنده و روشنفکر سعودی به خاطر ابراز عقیده و اعلام مخالفتشان با سیاست‌های بن سلمان زندانی شدند. بعد از همین بازداشت‌ها بود که خاشقچی دستگیری خوشد را قریب‌الوقوع دید و به واشنگتن گریخت. او بعد از ۳۰ سال کار در زمینه روزنامه‌نگاری شناخته شده بود و بعد از انتقادهایش در دسامبر ۲۰۱۶ از مواضع دونالد ترامپ رئیس‌جمهور منتخب وقت، اجازه انتشار یادداشت‌ها و حضور در چند شبکه تلویزیونی را نیافته بود».

وی در ادامه به یادداشت‌های انتقادی خاشقچی در روزنامه آمریکایی «واشنگتن پست» درباره مواضع، ولی عهد سعودی در زمینه محاصره قطر، ربایش «سعد الحریری» نخست‌وزیر لبنان و همچنین سرکوب منتقدان و رسانه‌ها در عربستان سعودی پرداخت.

تحلیلگر روزنامه «گاردین» همچنین به اقدامات «محمد بن سلمان» در تحکیم قدرت خود در عربستان سعودی از زمان تعیینش به عنوان، ولی عهد اشاره کرد و نوشت: «بن سلمان این اقدامات را با ماسک کارزار مقابله با فساد و با تایید پدرش انجام داد و در نوامبر ۲۰۱۷ تعداد ۳۲۶ بازرگان و شاهزاده را در هتل ریتز کارلتون زندانی کرد».

وی افزود: «(اقدامات بن سلمان به بهانه مقابله با فساد) بالاترین درجه از اقدامات صورت گرفته در پادشاهی به منظور برداشتن رقبا بوده است که شامل فرزندان ملک عبدالله پادشاه قبلی هم شد تا جایی که پسر او شاهزاده متعب از فرماندهی گارد ملی برچیده شد».

در یادداشت آمده است: «بعد از بازداشت زنان فعال در زمینه حقوق بانوان در رسانه‌های دولتی اتهام خیانت زده شد و همچنین تلویحا آن‌ها را به دریافت پول از قطر متهم کردند. البته به لطف حامیان حقوق زنان و سازمان‌های بین‌المللی حقوق بشر، موضوع فعالان حقوق زن همچنان سر زبان‌ها است، اما از سرنوشت روحانیون، نویسندگان و روشنفکران مخالف که بدون هرگونه محاکمه و برگزاری دادگاه در بازداشت به سر می‌برند، خبری در دست نیست. همچنین از سرنوشت ۵۶ تن از بازداشت‌شدگان در هتل ریتز کارلتون که شجاعانه در برابر تهدیدات و ارعاب دولت مقاومت کردند و از آنجا به زندان‌ها منتقل شدند، خبری در دست نیست. این گروه‌هایی که تحت تعقیب قرار گرفته‌اند عملا به کسانی تبدیل شدند که انگار آدم نیستند. آن‌ها به اولین قربانیان یک رژیم تمامیت خواه تحت حکومت محمد بن سلمان ۳۳ ساله تبدیل شدند».

در پایان این یادداشت، نویسنده به شاه و، ولی عهد سعودی درباره تکرار سرنوشت شاه سابق ایران هشدار می‌دهد.

او می‌نویسد: «تاریخ نشان داده که سرکوب بی‌رحمانه مخالفان سبب می‌شود که نارضایتی عمومی ایجاد شود و این نارضایتی به نقطه جوش برسد و تبعات فاجعه‌بار به دنبال داشته باشد. ملک سلمان سنش به اندازه‌ای است که به یاد داشته باشد چه بر سر شاه ایران آمد. او باید خاطراتش در این باره را با محبوب‌ترین پسرش در میان بگذارد».

پ

ملک سلمان به پسرش سرنوشت شاه ایران را گوشزد کند +تصاویر