آلمانی ها به دنبال خروج تسلیهات نظامی آمریکا از اروپا

"آنالنا بربوک"، رئیس سبزهای آلمان در واکنش به تصمیم دونالد ترامپ برای خروج از پیمان موشک‌های هسته‌ای میان برد به بهانه نقض این توافق از طرف روسیه خواستار خروج سلاح‌های اتمی آمریکا از اروپا شد.

ترامپ روز شنبه  روسیه را متهم به نقض این پیمان کرده و تهدید کرد که از این توافق خارج می شود.

پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان برد در زمان ریاست جمهوری رونالد ریگان با میخائیل گورباچوف، رهبر اتحاد جماهیر شوروی سابق مذاکره شد. این پیمان در سال 1998 به تصویب مجلس سنای آمریکا رسید. هدف این پیمان ممانعت از تولید و نیز نابودی موشک های هسته ای کوتاه برد و میان برد و همچنین موشک های متعارف هر دو کشور بود.

رئیس سبزهای آلمان درباره تصمیم ترامپ برای خروج از پیمان موشک های میان برد هسته ای با روسیه گفت: اگر دیگر هیچ قاعده‌ای در این راستا وجود نداشته باشد مطمئنا به هیچ چیز دیگر اعتمادی نیست.

وی افزود: بنابراین اگر پیمان موشکی به عنوان آخرین ستون امنیت اروپا در هم شکسته شود این درست است که مشارکت اروپا در بازدارندگی هسته‌ای آمریکا در برابر روسیه پایان یابد. هر چیزی غیر از این منجر به بازی خطرناک مسابقه تسلیحاتی می شود.

رئیس سبزهای آلمان همچنین گفت که دولت فدرال آلمان اکنون باید همراه با شرکای اروپایی خود در زمینه خلع سلاح و کنترل تسلیحات کار کند. از جمله این اقدامات بازگرداندن سلاح‌های اتمی آمریکا از آلمان است که پارلمان آلمان هم در سال 2010 آن را درخواست کرده است.

وی همچنین خواستار پیوستن آلمان به پیمان منع تسلیحات هسته‌ای سازمان ملل شده و گفت: این پاسخ درستی به ارتقاء تسلیحات روسیه و تکروی های آمریکا است که صلح و امنیت در دنیا را تهدید می کند.

در جولای سال گذشته بیش از 120 کشور عضو سازمان ملل قرارداد ممنوعیت تسلیحات هسته ای را تصویب کردند. آلمان و اکثر کشورهای عضو ناتو در این رای گیری مشارکت نکردند. برای آلمان عضویت در این توافق به مفهوم این است که باید تسلیحات اتمی آمریکا را از کشورش خارج کند.

رئیس سبزهای آلمان در بخش دیگری از سخنانش تصریح کرد که پیمان منع موشک های هسته ای میان برد در سال های اخیر بسیار شکنده شده است. نقض این توافق باید منجر به تحریم هایی شود. اینکه دولت آمریکا روسیه را متهم به نقض پیمانی می کند که خود می خواهد از آن خارج شود مضحک است.