سیل بلای جان آوارگان از جنوب تا شمال سوریه

سیل و باد شدید خسارات بسیاری به اردگاههای آوارگان سوریه از شمال تا جنوب این کشور وارد کرده است.

به نوشته پایگاه خبری عنب‌بلدی، اردوگاههای «دیر بلوط» و «اطمه» در استان ادلب در شمال سوریه و هم‌مرز با ترکیه روز گذشته (پنج‌شنبه) شاهد سیل شدید همراه با طوفان بود که خسارت بسیاری به این دو اردوگاه وارد کرد.

سیل وارد چادرها شد و برخی از آن‌ها را از جا کند و همراه با لوازم درونشان با خود برد. این چادرها بر روی خاک بنا شده و هیچ زیر ساختی تعبیه نشده است.

در جنوب سوریه و در اردوگاه «الرکبان» که در مرز با اردن واقع شده، سیل و طوفان شن مشکلات بسیاری را برای ساکنان اردوگاه ایجاد کرده است.

مدیریت اردوگاه در صفحه رسمی خود در فیس بوک با انتشار تصاویری، نوشت: «کودکان «الرکبان» با بیماری‌های ریوی و تنفسی در حال جان دادن هستند، ما را از این‌جا خارج کنید.»

 

 

پس از طوفان شن روز گذشته، امروز باران شدیدی در گرفت و سیل در این اردوگاه جاری شد.

الرکبان به دلیل نزدیکی به پایگاه «التنف» آمریکا از دسترسی نیروهای دولتی سوریه خارج است. این اروگاه 20 کیلومتر با التنف فاصله دارد.

در تاریخ 20 مهر گذشته، 14 تن از ساکنان این اردوگاه بر اثر گرسنگی و وضعیت جسمی جان دادند. «محمود الهمیلی» رئیس دفتر رسانه‌ای مدیریت این اردوگاه همان زمان اعلام کرد که تروریست‌های «مغاویر الثوره» از ورود مواد غذایی به اردوگاه الرکبان جلوگیری می‌کند.  این گروهک ارتباط نزدیکی با نیروهای آمریکایی حاضر در پایگاه التنف دارد.

همان زمان «ولادیمیر ساوچینکو» رئیس مرکز روسی آشتی نیروهای متخاصم در سوریه اعلام کرد که مسئولیت وضعیت نامناسب بیش از 70 هزار پناهجوی سوری در اردوگاه «الرکبان» تنها به‌عهده فرماندهی نظامی آمریکا قرار دارد.

 استان‌های میانی سوریه نیز از روز گذشته درگیر سیل و بادهای شدید است؛ بادهایی که سرعت آن‌ها به 70 کیلومتر در ساعت می‌رسید.