وزیر دفاع آمریکا: یمنی ها نیازی به موشک ندارند

 وزیر دفاع آمریکا در «کنفرانس امنیتی منامه» مدعی شد که کسی قصد حمله به یمن را ندارد و یمنی‌ها هم هیچ نیازی به داشتن موشک ندارند.

وزیر دفاع آمریکا در «کنفرانس امنیتی منامه» ضمن ایراد ادعاهای تندی علیه ایران، سوریه و روسیه، به توضیح «فرمول» مدنظر آمریکا برای حل بحران یمن پرداخته است.

«جیمز متیس» ابتدا از حمایت‌های «قاطعانه» بحرین در زمینه آنچه حفظ ثبات و امنیت منطقه خوانده و روابط این کشور با آمریکا تشکر کرد و به سرعت شروع به ایراد اظهاراتی تند علیه ایران کرد.

او گفت: «خاورمیانه امروز به طور فزاینده‌ای در مرکز محیط امنیتی متاثر از بازگشت رقابت قدرت‌های بزرگ قرار گرفته و همچنین متاثر از بازیگرانی است که به دنبال تضعیف نظم امنیتی بین‌المللی مبتنی بر قانون هستند. در حالی که برخی با ما درباره یک منطقه همراه با رفاه، امن و موفق اشتراک نظر ندارند اما آمریکا متعهد است و من اینجا هستم که بگویم که آمریکا در این منطقه حضور دارد و ما متعهد به همکاری با متحدان همفکرمان برای تقویت پاسخ‌های بین‌المللی پایدار و پویا به چالش‌های منطقه‌ای هستیم. از نظر ما، یک خاورمیانه با ثبات، یک جهان با ثبات را پایه‌ریزی می‌کند. بی‌ثباتی محدودها به مرزها نمی‌ماند و اگر تحت نظر و بررسی قرار نگیرد، تشدید شده و گسترش می‌یابد. این منطقه برای اقتصاد بین‌المللی نقشی حیاتی دارد. اگرچه آمریکا نیازی به نفت خاورمیانه برای اقتصاد داخلی خودش ندارد اما بازارهای جهانی به شدت به این منطقه متکی هستند. فراتر از مسائل اقتصادی، مردم این منطقه سزاوار صلح هستند. ما و کشورهای همفکر در این نشست (کنفرانس امنیتی منامه) به دنبال جنگ و درگیری نیستیم اما نمی‌توانیم تاثیرات شرورانه و رفتارهای ثبات‌زدای سازمان‌های افراطی خشونت‌گرا و همچنین رژیم قانون‌شکن ایران را نادیده بگیریم. در نتیجه من امروز موضع آمریکا علیه اقدامات ایران را تکرار می‌کنم».

وزیر دفاع آمریکا در ادامه به تکرار ادعاهای واشنگتن در خصوص آنچه اقدامات ایران در «حمایت از تروریسم» و تلاش‌هایش برای «بی ثباتی در سوریه، لبنان، یمن و حتی پادشاهی بحرین» خواند، پرداخت.

رئیس پنتاگون بدون اشاره به تداوم حمایت‌های تسلیحاتی آمریکا و متحدانش از ائتلاف به رهبری عربستان سعودی در جنگ یمن، در نشست منامه ایران را به «تداوم ارسال موشک برای حوثی‌ها» متهم و این اقدام را «نقض منشور سازمان ملل» خواند.

متیس مدعی شد: «در ۱۸ ماه گذشته حوثی‌ها بیش از ۱۰۰ موشک به عربستان سعودی از قبیل اهداف غیر نظامی شامل فرودگاه بین‌المللی ملک خالد شلیک کردند. حمایت‌های ایران، درگیری در یمن را طولانی، رنج مردم از وضعیت انسانی یمن را بیشتر و در روند تلاش‌ها برای حصول صلح اختلال ایجاد کرده است».

وزیر دفاع دولت «دونالد ترامپ» در این سخنرانی، ادعای واشنگتن درباره حضور «القاعده در ایران» و استفاده از این کشور به عنوان «اقامتگاه امن» را تکرار کرده است.

رئیس پنتاگون در این نشست ایران را به «رفتارهای ناایمن و بی‌ملاحظه در زمینه عبور و مرور دریایی» و «نقض امنیت دریانوردی» متهم کرد.

وی همچنین ایران را به حملات سایبری علیه دیگر کشورها متهم کرد و بار دیگر مخالفت آمریکا با برنامه موشک‌های بالستیک ایران را تکرار کرد.

وزیر دفاع آمریکا سپس مدعی شد «ما در گوشه‌ای نظاره‌گر دستیابی رژیم ایران به سلاح‌ اتمی نخواهیم بود».

وی در بخش دیگری به شدت از حمایت‌های ایران از دولت سوریه انتقاد کرد و «بشار اسد» رئیس‌جمهور قانونی این کشور را «دیکتاتوری» خواند که علیه مردم سوریه دست به «جنایت‌های غیرانسانی» زده است.

متیس با دلخوری از حمایت‌های تهران و مسکو از دولت سوریه گفت: «اسد تنها به خاطر حمایت‌های روسیه و رژیم ایران در قدرت باقی مانده است».

وزیر دفاع آمریکا درباره مواضع این کشور در قبال یمن مدعی شد: «آمریکا همچنین در تلاش برای تقویت فرصت‌ها برای حصول به صلح در جنگ یمن است، به عنوان اقدام در جهت با ثبات سازی وضعیت، ما در تلاش برای توانمندسازی نیروهای امنیتی مشروع یمنی هستیم و همچنین در حال تقویت توانمندی‌های دفاعی شرکای منطقه‌ای‌مان هستیم. من بار دیگر حمایت آمریکا از حق شرکایمان برای دفاع از خودشان در برابر حملات حوثی‌ها را به آنها را اعلام می‌کنم، حملاتی که با تامین تسلیحاتی ایران صورت گرفته است. البته ما در حال حاضر خواستار توقف فوری درگیری‌ها در یمن هستیم. ما بار دیگر حمایتمان را از تلاش‌های مارتین گریفیتس نماینده ویژه سازمان ملل در امور یمن برای حصول به راهکار سیاسی اعلام می‌کنیم، همه جنگ‌ها در نهایت باید پایان یابند و فاجعه یمن هر روز بدتر از روز قبل می‌شود و زمان زیادی برای مسائل فرعی صرف شده است. اکنون زمان آن فرا رسیده که برای توقف این جنگ رو به جلو حرکت کنیم. در ماه نوامبر ما باید درباره پایه و اساس این موضوع صحبت کنیم، سازش باید جایگزین درگیری شود و افراد (درگیر) باید به دنبال صلح باشند».

اشاره متیس به مذاکرات ماه نوامبر (ماه جاری میلادی) بعد از اظهارات اخیر نماینده ویژه سازمان ملل در امور یمن درباره احتمال برگزاری نشست به میزبانی سازمان ملل برای گفت‌وگو درباره بحران یمن مطرح شد.

وزیر دفاع آمریکا در کنفرانس امنیتی منامه درباره قتل «جمال خاشقچی» هم صحبت کرد.

رئیس پنتاگون گفت: «با توجه به حمایت ناگسستنی ما از صلح و حفاظت از حقوق بشر، قتل جمال خاشقچی در یک نهاد دیپلماتیک باید سبب نگرانی شدید همه ما باشد. همانطور که مایک پامپئو وزیر خارجه آمریکا گفته، آمریکا این دست از اقدامات بی‌رحمانه برای ساکت کردن آقای خاشقچی روزنامه‌نگار با توسل به زور را تحمل نمی‌کند. ناکامی هر کشوری در مراعات هنجارهای بین‌المللی و حاکمیت قانون، ثبات منطقه‌ای را تضعیف می‌کند، ثباتی که اکنون بیش از هر زمان دیگری به آن نیاز است. همانطور که رئیس‌جمهور ترامپ گفته ما حقیقت این ماجرا را پیدا خواهیم کرد. بر اساس دموکراسی جاری در آمریکا، از درخواست رئیس‌جمهور ترامپ برای نقش آفرینی کنگره در این امر حمایت می‌کنیم. با توجه به حساسیت وضعیت جاری، من به مشورت با رئیس‌جمهور و وزیر خارجه آمریکا ادامه خواهم داد. ما به دو موضوع توجه خواهیم کرد: منافع ملی آمریکا و همچنین اجرای عدالت در قبال مسببان این قتل».

وی افزود: «آمریکا همچنان با شرکای عربی و اسرائیلی خود در منطقه منافع مشترک امنیتی دارد و از احترام ما به مردم عربستان سعودی کاسته نشده است. احترام ما از سال ۱۹۴۵ با دیدار رئیس‌جمهور فرانکلین روزولت و عبدالعزیز بن سعود پادشاه (وقت) در عرشه ناو یو اس اس کوئینسی تقویت شده و همچنان ادامه دارد. روابط قوی ما در سطح اشخاص هم حفظ می‌شود، البته این موضوع را هم می‌دانیم که همراه با این احترام، باید شفاف‌سازی و اعتماد وجود داشته باشد».