مجازات اعدام در انتظار عامل حمله پیتسبورگ

جف سشنز دادستان کل آمریکا در واکنش به این حادثه مرگبار گفت: وزارت دادگستری دادخواستی را علیه عامل حمله به جرم نفرت نژادی و دیگر اتهامات ارائه خواهد کرد.

براساس گزارش آسوشیتدرپرس، دادستانی فدرال مهاجم پیتسبورگ را به قتل عام و 29 جرم از جمله حمل سلاح گرم برای کشتار مردم و جنایت متهم کرده است.

در این بیانیه آمده است وزارت دادگستری ممکن است برای وی به اتهام نفرت نژادی و قتل عام مجازات اعدام در نظر بگیرد.

بنا بر اعلام پلیس، بر اثر این تیراندازی که در نزدیکی کنیسه «درخت حیات» در پیتسبورگ ایالت پنسیلوانیا رخ داده، دستکم ۱۱ نفر کشته و شماری هم زخمی شده‌اند. تعدادی از قربانیان این حادثه از نیروهای پلیس هستند که بعد از دریافت گزارش تیراندازی به محل اعزام و با مهاجم درگیر شده‌اند.

«دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا پیش از تایید بازداشت مهاجم، در توییتر نوشت: «رخدادهای جاری در پیتسبورگ را دنبال می‌کنم. نیروهای انتظامی در محل هستند. افراد حاضر در منطقه باید همچنان پناه بگیرند. به نظر می‌رسد که تعدادی کشته شده‌اند. مطلع باشید که تیرانداز همچنان آزاد است.»

ترامپ ساعتی بعد در جمع خبرنگاران گفت که در اسرع وقت به محل حادثه خواهد رفت.

ساعتی بعد پلیس گزارشی را که پیشتر به صورت غیررسمی منتشر شده بود، تایید و اعلام کرد که مهاجم مرد سفید پوستی به نام «رابرت بوئر» است. به نوشته رسانه‌های آمریکایی، این فرد هنگام تیراندازی فریاد می‌زده «باید تمام یهودیان را کشت.»

به گفته رسانه های آمریکایی، مهاجم  رابرت باورز معرفی شده‌ که مردی ۴۶ ساله است که پیشتر پیام‌ها و نوشته‌های ضد یهودی در شبکه‌ های اجتماعی منتشر کرده بود. 

این فرد اندکی پیش از این حمله، در صفحه شخصی‌اش در یکی از شبکه‌های اجتماعی نوشته بود که یک سازمان یهودی در پشت صحنه کاروان‌های مهاجران به آمریکا قرار دارد و با این کار می‌خواهد مردم آمریکا را «سلاخی» کند.

وی در مطالبی هم که قبلا منتشر کرده بود، از ترامپ به دلیل عدم برخورد جدی با یهودیان، مهاجرین و حامیان جهانی‌سازی، انتقاد کرده است.