محمد بن سلمان تصمیم‌گیرنده خاندان مرعوب سعودی

در گذشته اعضای آل سعود با اتفاق نظر و مشورت‌های طولانی تصمیم‌گیری می‌کردند اما اکنون محمد بن سلمان (ولیعهد عربستان) به تنهایی و بدون نظر دیگران بر این خاندان مرعوب و کشور حکومت می‌کند.

این روزنامه چاپ آمریکا در پایگاه اینترنتی خود در تحلیلی نوشت: تا ژوئن 2017، محمد بن نایف به مدت بیش از دو سال ولیعهد عربستان سعودی بود و وارث آینده تاج و تخت این کشور محسوب می‌شد. نوه بنیانگذار عربستان سعودی با تجربه طولانی در سطوح بالای دولت، اولین فرد در نسل خود بود که قرار بود به جانشینی برسد.

امروز، بن نایف پنجاه و نه ساله، به ندرت در خارج از کاخ خود در جده یا سواحل دریای سرخ در عربستان دیده می شود. وی که از سوی پسر عموی بلندپروازش که نصف سن وی را دارد، از سمت خود کنار زده شد و حساب های بانکی‌اش مسدود شد، اکنون روزگارش را تحت حفاظت شدید می گذراند.

این برکناری چندان تعجب آور نبود، چراکه پسر عموی وی پسر مورد علاقه سلمان عموی بن نایف و پادشاه کنونی عربستان بود. اما این اقدام با چنان سرعت و بی‌رحمی انجام گرفت که برای بسیاری در خاندان سلطنتی شوکه‌کننده بود چرا که تصمیم‌ها در این خاندان معمولا با مشورت‌های گسترده و اجماع اتخاذ می شد.

اکنون بیش از یک سال است که محمد بن سلمان، ولیعهد جدید عربستان است و تقریبا از قدرت مطلق در این کشور برخوردار است. وی به صورت مستقیم سیاست خارجی و داخلی، نیروهای امنیتی و اقتصاد کشورش را کنترل می کند. محمد بن سلمان سیاست مداخله‌گرایانه را جایگزین سیاست محتاطانه کرد و یکی از دستگاه های جاسوسی غربی در اواخر سال 2015 پیش بینی کرده و هشدار داده بود که ارتقاء درجه سریع وی منجر به مشکلاتی در داخل و خارج از این کشور خواهد شد. این پیش‌بینی سرویس اطلاعات فدرال آلمان به واسطه اقدامات بن سلمان از جمله جنگ بی‌فایده و ظاهرا بی پایان در یمن، اختلافات و رفتار آمرانه با همسایگان و متحدان و سرکوب حتی ملایم ترین شکل مخالفت های داخلی، تایید شد.

اخیرا مرگ جمال خاشقجی، روزنامه نگار مخالف سعودی ساکن آمریکا و مقاله نویس روزنامه واشنگتن پست، به دست عوامل سعودی در کنسولگری عربستان در استانبول انزجار و واکنش گسترده ای را در سطح جهان ایجاد کرده است. چه این قتل با دستور مستقیم محمد بن سلمان انجام شده باشد یا خیر، وی به طور گسترده‌ای مسئول این قتل قلمداد شده است.

دولت‌های غربی می‌گویند هنوز منتظر حقایق پرونده خاشقجی هستند و تلاش می‌کنند تصمیم بگیرند که آیا خواستار مجازات سعودی ها هستند یا بر اساس افزایش خشم سیاسی و مردمی لازم است آنها را مجازات کنند.