نظامیان اسپانیایی در افغانستان افزایش می‌یابند

«گابریل فیران» سفیر جدید اسپانیا در کابل با «طارق شاه بهرامی» وزیر دفاع افغانستان به ادامه همکاری‌های مادرید با کابل متعهد شد.

در بیانیه وزارت دفاع افغانستان آمده است که فیران در این نشست از افزایش نظامیان اسپانیایی در چهار چوب ماموریت «حمایت قاطع» خبر داد.

سفیر اسپانیا در این باره گفت: در حال حاضر 95 نظامی اسپانیایی در چهارچوب ماموریت حمایت قاطع در افغانستان حضور دارند که در بخش مشاوره، آموزش و کمک به نیروهای ارتش و پلیس فعالیت می‌کنند؛ در نظر داریم تا شمار نظامیان اسپانیایی را که در چهارچوب ماموریت حمایت قاطع در افغانستان حضور دارند، افزایش دهیم.

وی افزود: اسپانیا سالانه دوره‌های عالی مطالعات استراتژیک را برای نیروهای امنیتی افغان برگزار می‌کند که تاکنون 11 دوره آن به اتمام رسیده است.

اسپانیا در حالی در نظر دارد تا شمار نظامیان خود در افغانستان را افزایش دهد که بیش از 17 سال حضور نظامیان خارجی در افغانستان منجر به برقراری امنیت در این کشور نشده و شمار تلفات نظامیان و غیرنظامیان افغان نیز در بالاترین سطح خود قرار دارد.

از سوی دیگر نیز اقتصاد افغانستان به شدت به کمک‌های خارجی وابسته است و براساس گزارش سربازرس ویژه آمریکا در امور بازسازی افغانستان نیز کشت خشخاش به بالاترین سطح خود رسیده است.

حدود 820 هزار هکتار زمین زیر کشت خشخاش قرار دارد. این رقم حدود 19 تا 32 درصد از تولید ناخالص دولتی این کشور را تشکیل می‌دهد و حدود نیم میلیون نفر در این زمینه شاغل هستند.