گزارش هفته‌نامه لوپوئن درباره دروغ‌های ترامپ

 خبرنگار هفته نامه فرانسوی لوپوئن در گزارشی به دروغ‌های دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا در جریان تبلیغات انتخابات میان‌دوره‌ای کنگره این کشور پرداخت.

هلن ویسیر از واشنگتن در این گزارش تحلیلی با عنوان " آمریکا: انتخابات میاندوره ای: دروغ‌های دونالد ترامپ"، آورده است، اگرچه طرفداران دونالد ترامپ از رک گویی وی تمجید می‌کنند، اما رئیس جمهور آمریکا رابطه‌ای خیالی با واقعیت دارد. از آغاز تبلیغات انتخاباتی خودش در سال ۲۰۱۵، وی بی وقفه با اغراق گویی واقعیت را رنگ کرد، حقایق را نصفه و نیمه بیان کرد، ساده سازی‌های خنده داری در تعابیر به کار گرفت، و البته دروغ‌هایی را تحویل مردم داد. وی اخیرا در مصاحبه‌ای با شبکه‌ای بی سی آمریکا وقتی از وی سوال شد آیا حقیقت را می‌گوید، پاسخ داد: " تلاش می‌کنم، واقعا تلاش می‌کنم... همواره می‌خواهم حقیقت را بگویم. زمان‌هایی که می‌توانم این کار را می‌کنم! "

لوپوئن ادامه می‌دهد: ترامپ در روز‌های اخیر و در نزدیکی تاریخ برگزاری انتخابات میاندوره‌ای کنگره در توئیت‌ها و ملاقات‌های انتخاباتی، برای بسیج پایگاه اجتماعی اش، دروغ‌های بیشتری به زبان می‌آورد که برخی از آن‌ها واقعا شاخدارند. یک بار روزنامه واشنگتن پست تعداد دروغ‌های ترامپ را در جریان تجمعی در اوایل سپتامبر در مونتانا، شمارش کرد. بر اساس تحلیل این روزنامه مشهور آمریکایی، رئیس جمهور آمریکا سی و هشت اظهار نظر اشتباه داشت، بیست و دو بیان فریبکارانه و دو مورد اظهار نظر اثبات نشده، و در مقابل حدود بیست و شش راست گفته است. یعنی تنها سی درصد سخنرانی اش بر پایه راستی بوده است. نشریه پولیتیکو در این مورد به طنز می‌نویسد: " تصور کنید وی در تبلیغات انتخابات دو سال دیگر برای انتخاب مجدد به مقام رئیس جمهور چه‌ها خواهد گفت. "

هلن ویسیر در ادامه برخی عناوین پر تکرار در بیان دونالد ترامپ در جریان سخنرانی‌ها و مصاحبه هایش را بر می‌شمرد و می‌کوشد به اطراف آن نور واقعیت بتابد:

کاهش مالیات‌ها

رئیس جمهور اعلام کرده است که ده درصد از مالیات طبقه‌های متوسط می‌کاهد. وی در تجمعی در ۲۲ اکتبر گفت: "هفته آینده این کاهش را اعمال می‌کنیم. " این وعده‌ای دور از واقعیت است، زیرا کنگره جلسه ندارد و کارش را تنها بعد از انتخابات میاندوره‌ای از سر می‌گیرد. بر این اساس معلوم است که کاهش مالیات‌ها می‌تواند اندکی به طول بینجامد؛ ظاهرا دونالد ترامپ این ایده را بدون مشورت با مشاوران اش یا جمهوری خواهان کنگره به زبان آورده است. این اظهار نظر همچنین شیوه‌ای برای به فراموشی سپردن برنامه کاهش مالیات گسترده اش در گذشته است که به طور اخص به نفع پولداران و شرکت‌ها تمام شد.

قرارداد فروش سلاح

ترامپ از قرارداد سنگین صد و ده میلیارد دلاری فروش اسلحه به عربستان سعودی در سال قبل خیلی تعریف می‌کند و به آن می‌نازد. وی همه جا تکرار می‌کند که این قرارداد اشتغال زیادی در آمریکا ایجاد می‌کند، اما چقدر؟ هرچه به تاریخ برگزاری انتخابات میاندوره‌ای نزدیک می‌شویم این رقم افزایش می‌یابد! ۱۳ اکتبر در برابر خبرنگاران عدد ۴۵۰ هزار است و ۱۶ اکتبر در مصاحبه با فاکس نیوز ۵۰۰ هزار می‌شود، ۱۹ اکتبر در یک میز گرد درباره مسایل نظامی و بعد از آن به خبرنگاران از " بیش از یک میلیون" دم می‌زند. با این آهنگ پیشرفت تا سال ۲۰۲۰ در زمان تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری برای ابقای وی، این عدد به ده میلیون می‌رسد... با همه این احوال کارشناسان دفاعی درباره این قرارداد و مزایای آن اینقدر خوشبین نیستند. به عقیده آن‌ها مشاغل بیشتر در عربستان سعودی ایجاد می‌شود. یک سند تهیه شده توسط سازنده تجهیزات نظامی آمریکا یعنی شرکت لاکهید که خبرگزاری رویترز به آن پرداخته است برآورد می‌کند بین ۲۰ هزار تا ۴۰ هزار کارگر در ارتباط با قرارداد سعودی جذب صنعت دفاعی می‌شوند که بسیاری از آنان قبلا استخدام شده اند. دیگر اینکه تمام تانک ها، موشک‌ها و بمب‌ها خریداری می‌شوند؟ واقعیت این است که قرارداد‌های اندکی امضا شده است. تا به امروز بسیاری از سفارشات تاریخ ندارند یا اینکه برای بعد از سال ۲۰۲۲ در نظر گرفته شده اند.

دیوار

دونالد ترامپ مرتب تکرار می‌کند که کار‌های اجرایی دیوار حایل در مرز با مکزیک شروع شده است. وی در یک تجمع انتخاباتی در نیمه اکتبر در کنتاکی گفت: " ما کار ساخت دیوار را شروع کرده ایم و به پیش می‌رود... بسیار سریع‌تر از آنچه هر کس بتواند فکرش را بکند. " وی حتی عکس‌هایی را از یک کارگاه ساخت در کالیفرنیا توئیت کرد. فقط نکته اینجاست که این یک طرح قدیمی از سال ۲۰۰۹ است و قرار هم نیست دیوار بتونی به ارتفاع ده تا دوازده متر کشیده شود که رئیس جمهور آمریکا وعده اش را می‌دهد، بلکه یک پرچین بیش نیست. رئیس جمهور برای ساخت این به اصطلاع دیوار بودجه‌ای معادل ۲۵ میلیارد دلار از کنگره درخواست کرد...، اما فقط یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار تصویب شد.

کاروان مهاجران آمریکای مرکزی

دونالد ترامپ بدون مدرک و دلیل می‌گوید که " تبهکاران و افراد خلافکار خاورمیانه‌ای " در میان سیل مهاجران آمریکای مرکزی به سوی ایالات متحده رخنه کرده اند و به این ترتیب می‌خواهد از حضور تروریست‌های عرب در میان مهاجران بگوید. اگرچه معلوم است تمام کسانی که غیرقانونی وارد آمریکا می‌شوند لاتین تبار نیستند، اما تعداد آن‌ها خیلی محدود است. از سیصد هزار نفری که سال قبل در مرز‌های ورودی آمریکا دستگیر شده اند کمتر از یک درصد شان خاورمیانه‌ای بودند. رئیس جمهور آمریکا توئیت کرده است: " ما به کاروان‌های مهاجران اجازه ورود نمی‌دهیم، افرادی که در میان شان تعدادی شرور و خلافکار بسیار خطرناک و اعضای گروه‌های تبهکاری حضور دارند. مرز ما مقدس است و همه باید به طور قانونی از آن عبور کنند. راه تان را بکشید و برگردید. " نکته اینجاست که مهاجرانی که به این ترتیب به سمت مرز آمریکا می‌روند نمی‌خواهند غیرقانونی وارد این کشور بشوند بلکه آن‌ها می‌خواهند تقاضای پناهندگی کنند.

حق خاک

دونالد ترامپ می‌گوید قصد دارد فرآیند دریافت ملیت آمریکایی را برای کودکانی که از پدر و مادر دارای شرایط اقامت غیرقانونی، اما حاضر در خاک آمریکا به دنیا می‌آیند، ابطال کند. این همان حق خاک است. این فرمان در صورتی که صادر شود با موارد متعدد دعوا‌های قضایی روبرو خواهد شد، زیرا به گفته کارشناسان حقوقی، رئیس جمهور دارای چنین اختیاری نیست. این اقدام نقض قانون اساسی و اصلاحیه چهاردهم است. این اصلاحیه که در سال ۱۸۶۸ به تصویب رسید با هدف محافظت از برده‌های سابق وضع گردید. اما برخی محافظه کاران عقیده دارند نباید در مورد مهاجران اعمال شود. رئیس جمهور آمریکا همچنین گفته است که آمریکا " تنها کشوری در جهان است که حق خاک را برسمیت می‌شناسد". این نیز غلط است. ده‌ها کشور از جمله فرانسه به این حق در قوانین شان پایبند هستند.

اقتصاد

دونالد ترامپ هر بار که لب می‌گشاید به موفقیت‌های اقتصادی اش می‌بالد. وی تکرار می‌کند که " ما بهترین اقتصاد تاریخ را داریم. " این درست است که اقتصاد آمریکا اوضاع خوبی دارد که بخشی از آن به تمهیدات اقتصادی دولت باراک اوباما برای از سرگیری بهتر فعالیت و رشد اقتصادی مربوط می‌شود. اما با مطالعه دقیق‌تر تمامی شاخص‌ها متوجه می‌شویم که اقتصاد آمریکا در دوره‌های روسای جمهوری مانند دوایت آیزنهاور، لیندن جانسوی و بیل کلینتون بهتر بوده است.

بهداشت و درمان

رئیس جمهور آمریکا از یک سال قبل مرتبا می‌گوید که بیمه درمانی اوباما " مرده است، ناپدید شده و دیگر وجود ندارد". اینجا نیز دونالد ترامپ آرزوهایش را به عنوان واقعیات مطرح می‌کند. جمهوری خواهان در صدد حذف قانون تصویب شده در زمان اوباما بر آمدند، اما به نتیجه نرسیدند. آن‌ها در ادامه تلاش کردند با وارد کردن ضرباتی به دستاورد‌های نظام بیمه درمانی اوباما، به تدریج آن را مضمحل کنند و بر این اساس در بیست ایالت تحت کنترل این محافظه کاران، دعاوی‌ای علیه قانون درمانی اوباما به این عنوان که ضد قانون اساسی است، به دادگاه‌ها تسلیم شده است. آن‌ها با این روش خواستار حذف این قانون شده اند، مخصوصا بندی از آن که پیش بینی کرده است بیمه گران نمی‌توانند از بیمه کردن افراد دارای سابقه بیماری و درمان پزشکی امتناع نمایند.