تحریم‌های روسیه زیان‌های اقتصادی بسیاری برای اروپا و آمریکا داشته است

گزارش‌ها حاکی از آن است که آلمان بیشترین زیان را به سبب تحریم‌ها علیه روسیه متحمل شده است.

آمریکا، کانادا و کشور‌های عضو اتحادیه اروپا در نتیجه اعمال تحریم‌ها علیه روسیه متحمل زیان‌های اقتصادی شده اند، ولی گزارشی تازه نشان می‌دهد که برخی کشور‌ها از دیگران بیشتر آسیب دیده اند.

روزنامه دویچه ویرشافتس ناخریشتن Deutsche Wirtschafts Nachrichten به نقل از جولیان هینتس، اقتصاددان موسسه کیل برای اقتصاد جهان، اعلام کرد بر اثر اعمال تحریم‌ها علیه روسیه و وضع تحریم‌های متقابل متعاقب آن توسط این کشور، اقتصاد آلمان حدود ۷۲۷ میلیون دلار متضرر شده است.

وی افزود براساس برآوردها، آلمان ۴۰ درصد کل زیان کشور‌هایی که روسیه را تحریم کردند را متحمل شده است.

این اقتصاددان خاطر نشان کرد مشکل اصلی اقتصاد آلمان خود تحریم‌ها نیست بلکه مشکلات در زمینه تامین منابع مالی فعالیت‌های تجاری با روسیه است.

وی افزود: «خسارت اصلی، زیاد به علت تاثیر مستقیم تحریم‌ها نیست بلکه به این علت است که شرکت‌ها هم اکنون برای تامین منابع مالی تجارت خود با روسیه مشکل دارند، زیرا بیشتر بانک‌های آلمانی از روسیه خارج شده اند.»

براساس اعلام اتاق بازرگانی آلمان-روسیه، تخمین زدن میزان دقیق خسارات ناشی از اعمال تحریم‌ها علیه مسکو دشوار است.

این سازمان می‌افزاید برآورد‌های اخیر حاکی از «صد‌ها میلیون یورو» زیان در کوتاه مدت و «میلیاردها» یورو در بلندمدت است.

این نهاد همچنین هشدار داد در شرایطی که فعالیت تجاری شرکت‌های آلمانی در روسیه سخت‌تر می‌شود، رقبای آسیایی جای آن‌ها را می‌گیرند.

ماه ژانویه سال ۲۰۱۸، جو بایدن معاون رئیس جمهور سابق آمریکا اذعان کرد که کشورش، متحدان اروپایی را وادار به اعمال تحریم‌های اقتصادی علیه روسیه کرده است.

به گفته بایدن، این امر فقط به علت کمک، هر چند از روی اکراه آنگلا مرکل صدراعظم آلمان امکان پذیر بوده است.