اقدام آمریکا برای پایان یافتن جنگ یمن کافی نیست

روزنامه واشنگتن‌پست نوشته انتظار نمی‌رود تصمیم دولت آمریکا برای متوقف کردن عملیات سوخت‌رسانی به جنگنده‌های ائتلاف سعودی به عنوان عامل تغییر‌دهنده معادلات بازی در جنگ یمن عمل کرده و پایان جنگ کمک کند.

دولت آمریکا روز شنبه اعلام کرد⁩ تصمیم گرفته سوخت‌رسانی به جنگنده‌های ائتلاف تحت رهبری عربستان سعودی را متوقف کند.

اندکی بعد ائتلاف تحت رهبری عربستان سعودی این خبر را تأیید کرد و مدعی شد این تصمیم بنا به درخواست این ائتلاف صورت گرفته است.

واشنگتن‌پست نوشته علی‌رغم استقبال اعضای انصارالله، فعالان حقوق بشر و گروه‌های امدادی از تصمیم دولت آمریکا بعید است قطع عملیات سوخت‌رسانی به جنگنده‌های ائتلاف، مگر در صورت اتخاذ تصمیم‌های قاطع‌تر به مهار اقدامات این ائتلاف منجر شود.

طبق این گزارش، انتظار هم نمی‌رود این تصمیم تغییری در مسیر جنگ یمن یا بحران بشری رو به گسترش در این کشور پدید آورد.

ایالات متحده، انگلیس و سایر قدرت‌های غربی کماکان به حمایت‌های اطلاعاتی، لوجستیکی و تسلیحاتی از عربستان سعودی در حنگ یمن ادامه می‌دهند.  

ائتلافی به رهبری عربستان سعودی از فروردین‌ماه سال ۱۳۹۴ کشور فقیر یمن را برای بازگرداندن قدرت به «عبد ربه منصور هادی»، رئیس‌جمهور مستعفی یمن هدف حملات سنگین هوایی، زمینی و دریایی قرار داده است.

این حملات به نابودی زیرساخت‌های یمن و گسترش فقر، بیکاری و بیماری‌های واگیردار در این کشور فقیر عربی منجر شده است. مسئولان نزدیک به جنبش انصارالله می‌گویند از زمان آغاز این حملات بیش از ۳۶ هزار غیرنظامی یمنی شهید و زخمی شده‎اند.

کارشناسان سازمان ملل، یمن را صحنه بزرگترین بحران بشری در جهان توصیف می‌کنند. ۲۲ میلیون نفر که ۷۵ درصد جمعیت یمن را تشکیل می‌دهند نیازمند نوعی کمک‌رسانی و حمایت بشردوستانه هستند. از این میان، ۸.۴ میلیون نفر نمی‌دانند وعده غذایی بعدی‌شان از کجا تأمین خواهد شد.