نخست وزیر سابق فرانسه از اختلاف میان اروپا و آمریکا خبر داد

دومینیک دو ویلپن نخست وزیر پیشین فرانسه ضمن اذعان به وجود اختلاف راهبردی میان اروپا و آمریکا روز یکشنبه گفت، اروپا باید نظام دفاعی خود را خارج از ناتو بنا نهد و بپذیرد که دیگر منافعش با منافع آمریکا یکسان نیست.

نخست وزیر سابق فرانسه در مصاحبه با شبکه تلویزیونی اروپای ۱ گفت: «آمریکا هر چه بیشتر به سمت دفاع از منافع خود پیش می‌رود و ما در عوض خود را محدود به ماندن در ائتلاف‌ها کرده ایم. این ائتلاف‌ها نظام‌های دفاعی مستقلی نیستند.»

دو ویلپن در ادامه این مصاحبه گفت: «اروپایی‌ها باید موضوع دفاع از اروپا را تحت اختیار خود بگیرند و این امر نباید منحصراً در چارچوب ناتو باشد. ناتو متعلق به گذشته است و چارچوبی دارد که به آمریکا اجازه می‌دهد منافع خود را در اولویت قرار بدهد. آیا ما امروز در اروپا در حوزه امنیت و اقتصاد همان منافعی را داریم که آمریکا دارد؟ من فکر نمی‌کنم.»

نخست وزیر پیشین فرانسه همچنین افزود: «آرزوی رییس جمهور امانوئل مکرون برای تقویت استقلال اروپایی‌ها در حوزه دفاعی و تشکیل یک ارتش واقعی اروپایی روز جمعه با واکنش کوبنده دونالد ترامپ، همتای آمریکایی او روبرو شد.»

پیش از این دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا سخنان اخیر امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه را مبنی بر ایجاد ارتش اروپایی برای محافظت در برابر آمریکا و دیگران، بسیار توهین‌آمیز خوانده بود.

رئیس جمهور آمریکا گفته بود که: «امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه گفته است اروپا ارتش خود را برای محافظت در برابر آمریکا و دیگران می‌سازد. این موضوع بسیار توهین‌آمیز است.»

ترامپ گفته بود: «شاید بهتر باشد اروپا ابتدا سهم خود از بودجه ناتو را که بخش عمده‌ای از آن اکنون برعهده آمریکاست، بپردازد.»

کمیسیون اروپا نیز اعلام کرده بود در پی درخواست مکرون مبنی بر شکل‌گیری ارتشی واقعی در اروپا به منظور کاهش وابستگی به آمریکا، از این ایده حمایت می‌کند.

دومینیک دو ویلپن وزیر امور خارجه فرانسه از سال ۲۰۰۲۵ تا ۲۰۰۴ بود. در آن زمان پاریس و واشنگتن بر سر جنگ در عراق باهم اختلافات عمیقی داشتند.