ایرانی‌ها به سیاست‌های آمریکا عادت کرده‌اند

در شرایطی که دولت «دونالد ترامپ»رئیس‌جمهور آمریکا تلاش می‌کند تا اتحادی مانند سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) در میان کشورهای عربی شکل بگیرد تا به این وسیله با نفوذ ایران در خاورمیانه مقابله کند، «لوچیانو زاکارا» استادیار در زمینه پژوهش در مرکز مطالعات خلیج‌  (فارس) دانشگاه قطر درباره امکان قابل دستیابی بودن این هدف ابراز تردید کرد.

وی در گفت‌وگو با خبرگزاری اسپوتنیک در مورد انگیزه‌های در پس این موضوع گفت: «هدف کاملا روشن است و آنهم منزوی کردن ایران در منطقه و ایجاد اتحادی است که با هر گونه نفوذ ایران در منطقه و خاورمیانه مقابله کند. این رویکردی کاملا نظامی است و به هیچگونه همگرایی و یا هیچ نوعی از پروژه‌ منتهی نمی‌شود. این تنها اتحادی نظامی و دفاعی و راهبردی است که تلاش می‌شود تا اطراف ایران ایجاد شود و از نفوذ ایران فراتر از مرزهای این کشور جلوگیری شود.»

زاکارا درباره اینکه چطور چنین چیزی قابل دستیابی است هم گفت: «من چندان به تحقق چنین چیزی امیدوار نیستم. نخستین واکنش‌ها درباره امکان برگزاری این نشست در واشنگتن چندان با استقبال همراه نبود.این موضوع را مد نظر داشته باشید که مثلا اگر «تمیم» به این نشست برود در این صورت احتمالا «محمدبن سلمان» و «محمد بن سایار» در نشست حاضر نخواهند شد. بنابر این بسیار مشکل است که 6 نفر از سران شورای همکاری را  در چنین نشستی گردهم جمع کنیم.»

خبرنگار اسپوتنیک در ادامه گفت که این اقدام می‌تواند روابط میان ایران و آمریکا را بدتر کند. مشخصا میان مقامات آمریکا و ایران در هفته گذشته ارتباطات بسیار بدی در تن صدا و پیام‌ها توام با خشونت برقرار بوده است. حس عمومی شما از اینکه چنین گروهی ایجاد شود، چیست. این اقدام فقط باعث می شود تا شرایط متشنج شود.

این کارشناس در پاسخ گفت: «قطعا در مذاکره میان ایران و آمریکا تنش وجود دارد ما هفته گذشته شاهد جنگ لفظی میان ایران و آمریکا بودیم اما از جهتی دیگر باید بدانیم اینکه آمریکا تلاش می‌کند تا اتحاد دفاعی تشکیل دهد، اقدامی جدید نیست.هم‌اکنون شورای همکاری خلیج‌ (فارس) وجود دارد و انواع مختلف اتحادها وجود دارند...اینها در دوران دولت‌های مختلف آمریکا ایجاد شده‌اند تا با نفوذ ایران در منطقه مقابله کنند.»

وی افزود: «برای من اینکه آمریکا چنین اقداماتی را پیگیری کند، تعجب‌آور نیست. از سویی دیگر ایرانی‌ها هم به این سیاست‌ها از جانب آمریکا عادت دارند به همین دلیل من فکر نمی‌کنم نیازی به بحث بیشتری باشد.»

خبرگزاری رویترز بامداد شنبه خبر داد که دولت آمریکا در صدد احیای طرح موسوم به «ناتوی عربی» برای مقابله با فعالیت‌های ایران در منطقه است. کاخ سفید  هم درباره تشکیل ناتو عربی اعلام کرد که همکاری‌های خود با کشورهای عربی در زمینه‌های دفاع موشکی، تمرینات نظامی، مبارزه با تروریسم و دیگر مسایل مانند حمایت از روابط اقتصادی و دیپلماتیک منطقه‌ای را تقویت می‌کند.

دولت ترامپ امیدوار است که درباره این ائتلاف که موقتا «ائتلاف استراتژیک خاورمیانه» خوانده می‌شود، در نشستی که قرار است طی روزهای 12 و 13 اکتبر  (20 و 21 مهرماه) در واشنگتن برگزار شود، به شکل اولیه بحث و گفت‌وگو شود. کاخ سفید نیز تاکید کرد که چند ماهی است در حال بررسی طرح تشکیل این ائتلاف که در واقع تشکیل نسخه عربی از پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) است، هستند.

صرف نظر از اهداف اعلامی کاخ سفید در راستای پروژه ایران هراسی، به نظر می‌رسد که دوشیدن کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس از مهمترین اهداف آمریکا از طرح ناتوی عربی باشد.