درخواست استیضاح نخست وزیر جمهوری چک از سوی مخالفان

نخست وزیر جمهوری چک این ادعا‌ها را رد کرده است. این پرونده بخشی از یک تحقیق مطبوعاتی جنجالی است که شامگاه دوشنبه در یک پایگاه اطلاع رسانی اینترنتی منتشر شد و دو گزارشگر این تحقیق با پسر بابیش در سوئیس که در حال حاضر در این کشور زندگی می‌کند، دیدار و با یک دوربین مخفی گفتگو‌ها با او را ضبط کردند.

پسر نخست وزیر چک که پدرش وی را از نظر روانی بیمار ارزیابی می‌کند، در این گفتگو‌ها تایید می‌کند که همکاران بابیش او را بر خلاف میلش به شبه جزیره کریمه که از سال ۲۰۱۴ به روسیه الحاق شده است، فرستادند.

به گفته برخی رسانه‌های جمهوری چک، این عملیات که به سال ۲۰۱۷ برمی گردد، با هدف دور کردن وی از تحقیق درباره سوءاستفاده احتمالی از یارانه‌های اروپایی در جریان احداث مجتمع هتل لوکس "آشیانه قو" در نزدیکی پراگ در سال‌های ۲۰۰۷-۲۰۰۸ صورت گرفته است.

آندره بابیش پسر که ۳۵ سال دارد مانند پدرش در این پرونده تفهیم اتهام شده است.

پتر فیالا، رهبر حزب راست در گفتگویی مطبوعاتی اعلام کرد شش حزب مخالف جمهوری چک در مجلس سفلی استیضاح دولت را احتمالا در هفته آینده پیشنهاد کرده اند.

وی از همه نمایندگان احزاب دولتی خواست اصول حاکمیت قانون را رعایت کنند و دیگر از نخست وزیر حمایت نکنند.

بابیش دولتی حداقلی را رهبری می‌کند که از جنبش پوپولیستی حزب خود، سوسیال-دموکرات‌ها و با حمایت غیر رسمی کمونیست‌ها تشکیل شده است.

رهبران احزاب سوسیال-دموکرات و کمونیست‌ها قرار است پیش از تعیین موضع خود با بابیش گفتگو کنند.

احزاب مخالف متشکل از میانه رو‌ها و راستگرا‌ها در مجموع ۹۲ کرسی را در اختیار دارند و این در حالی است که برای از اعتبار انداختن کابینه ۱۰۱ رای لازم است.

بابیش با اشاره به این موضوع که هدف این مبارزه نابود کردن او است، اعلام کرد: «فیلمبرداری مخفیانه از مردی که بیمار روانی است، منزجر کننده و نفرت انگیز است.»

پسر بابیش در این مصاحبه با روزنامه نگاران گفته است چیز‌هایی را در ارتباط با هتل (آشیانه قو) امضا کرده است، اما "اصلا" نمی‌داند چیز‌هایی که امضا کرده است، چه بوده اند.