با بن سلمان دیدار می کنم

ترامپ در گفت‌وگو با خبرنگاران بیرون کاخ سفید، درباره پرونده قتل «جمال خاشقچی» روزنامه‌نگار منتقد سعودی در کنسولگری ریاض در استانبول گفت: «وضعیت بسیار پیچیده‌ای است. شرم‌آور است ولی چیزی است که هست. در این مسئله، اولویت (منافع) آمریکا است».

به نوشته رسانه‌های آمریکایی، وی با بیان اینکه هیچ چیز قطعی در گزارش سازمان مرکزی اطلاعات (سیا) درباره نقش بن‌سلمان در قتل خاشقچی وجود ندارد، توضیح داد: «شاید او از قتل خاشقچی خبر داشت شاید هم نه. در هر صورت اگر بن سلمان در نشست گروه 20 در آرژانتین حضور داشته باشد، با او دیدار می‌کنم».

رئیس‌جمهور آمریکا درباره احتمال اعمال تحریم‌ها و فشار به ریاض به‌خاطر این جنایت نیز افزود: «ما با عربستان سعودی هستیم. نمی‌خواهم با سخت‌گرفتن به سعودی‌ها، اقتصاد جهانی را از بین نمی‌برم. من هیچ کاری با آنها ندارم».

این اظهارات ترامپ تنها ساعتی بعد از دفاع تمام قد وی از عربستان سعودی طی بیانیه‌ای در شامگاه سه‌شنبه مطرح شد. ترامپ در این بیانیه گفته بود ملک سلمان و ولیعهد محمد بن سلمان قویاً هر گونه اطلاع از برنامه‌ریزی یا اجرای برنامه قتل آقای خاشقچی را رد می‌کنند. (جزئیات بیشتر)

یک شبکه خبری ترکیه‌ای روز سه‌شنبه بخش کوتاهی از فایل صوتی هفت دقیقه‌ای از مجادله خاشقچی با مهاجمان در بخش صدور روادید کنسولگری استانبول را پخش کرد..

خاشقچی ۵۹ ساله چهارشنبه در تاریخ دهم مهر (سوم اکتبر) برای امور ازدواج خود به کنسولگری عربستان سعودی در استانبول مراجعه کرد اما دیگر از آن خارج نشد. (+) درپی فشارهای ترکیه و افشای قطره‌چکانی اطلاعات از نحوه به قتل رسیدن وی، دادستانی کل عربستان سعودی بعد از تغییر چند باره ادعاهای خود در این باره، نهایتا در تاریخ 24 آبان (15 نوامبر) اذعان کرد که این روزنامه‌نگار منتقد در داخل کنسولگری تکه تکه شده است.