ترامپ مکزیک را تهدید کرد

وی در صفحه توییتر خود نوشت: مکزیک باید مهاجران پرچم به دستی را که بسیاری از آنها جنایتکاران ماهری هستند، به کشورهایشان بازگرداند. این کار را با هواپیما، اتوبوس یا هر راهی که می خواهید، انجام دهید، اما آنها وارد ایالات متحده نمی شوند. اگر لازم باشد، مرز را برای همیشه خواهیم بست. کنگره، هزینه (احداث) دیوار (مرزی) را تامین کن.
این توییت پس از آن منتشر شد که ماموران اداره گمرک و محافظت مرزی آمریکا با گروهی از مهاجرانی که به مرز جنوبی آمریکا هجوم آورده بودند، درگیر شدند.
ماموران این اداره روز یکشنبه بندر شلوغ «سن یزیدرو» در نزدیکی «سن دیگو» واقع در کالیفرنیا را در حالی مهاجران به آنجا نزدیک می شدند، بستند. 
تنش زمانی بالا گرفت که دهها تن از مهاجران از گروه بزرگتری از این افراد جدا شدند تا از مرز آمریکا عبور کنند. اداره گمرک و محافظت مرزی آمریکا با صدور بیانیه ای اعلام کرد که ماموران این اداره به طرف مهاجران گاز اشک آور شلیک و تعدادی از مهاجران نیز به طرف ماموران سنگ پرتاب کردند.  
تصاویری از یک زن و کودک که از شلیک گاز اشک آور فرار می کردند، به سرعت در توییتر منتشر شد و در تضاد شدید با ادعای مکرر ترامپ مبنی بر اینکه گروهی از مهاجران، جنایتکار و تبهکار هستند، قرار گرفت. 
براساس این گزارش، صدها تن از مهاجران در شهر تیخوانای مکزیک اردو زده اند و منتظر ورود به خاک آمریکا هستند. بسیاری از این افراد از خشونت و فقر در هندوراس، گواتمالا و السالوادور گریخته و راهی آمریکا شده اند. 
شهردار شهر تیخوانا چند روز پیش ضمن اعلام وقوع بحران انسانی در این شهر مرزی، گفت که از سازمان ملل برای توجه نشان دادن به وضعیت حدود پنج هزار مهاجر آمریکای مرکزی که اکثر آنها در یک مجتمع ورزشی اردو زده اند، درخواست کمک کرده است.
رئیس جمهوری آمریکا از هفته ها قبل کاروان مهاجران آمریکای مرکزی را تهدید امنیتی برای کشورش دانسته است. وی پیشتر وعده داده بود که مرز آمریکا با مکزیک را می بندد، صدها نیرو در این مکان مستقر می کند و بیانیه ای را به امضا می رساند که مهاجران به خصوصی را از پناهجویی در آمریکا باز می دارد.
کاروان مهاجران اواسط ماه گذشته میلادی از هندوراس حرکت کردند و پس از پشت سر گذاشتن شهرهای واقع در مسیر حرکت، خود را به مرز مکزیک رساندند. مهاجران خواستار پناهجویی در آمریکا هستند.