فرانسه با پیشنهاد آلمان درباره واگذاری حق عضویت دائم شورای امنیت مخالفت کرد

آلمان روز چهارشنبه به فرانسه پیشنهاد کرد از عضویت دائم خود در شورای امنیت به نفع نمایندگی اتحادیه اروپا در این شورا صرف نظر کند؛ اما فرانسه با این پیشنهاد مخالفت کرد.

بر این اساس، آلمان از مدت ها پیش بحث و گفتگو درباره اصلاح ترکیب این ارگان کلیدی سازمان ملل متحد که بعد از جنگ دوم جهانی ایجاد شده است را مطرح می کند اما این بار به نحوی خیره کننده و جنجالی دوباره درخواستی را از فرانسه داشت.

اولاف شولتز، معاون آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان و همچنین وزیر دارایی این کشور در یک سخنرانی درباره آینده اروپا گفت "اگر ما می خواهیم اتحادیه اروپا را جدی بگیریم، اتحادیه اروپا باید در شورای امنیت سازمان ملل متحد با صدای واحدی سخن بگوید. در میان مدت جایگاه فرانسه در این شورا می تواند به جایگاه اتحادیه اروپا تغییر کند".

معاون صدراعظم آلمان همچنین گفت در عوض می توان سمت رئیس نمایندگی اتحادیه اروپا در سازمان ملل متحد را به طور دائم به یک فرانسوی داد. با این وجود، اجرایی شدن چنین طرحی آسان نخواهد بود.

معاون مرکل گفت "من به خوبی آگاه هستم که هنوز برای متقاعد کردن (فرانسه در این خصوص) کارهایی باید در پاریس انجام شود". فرانسه برای واکنش نشان دادن به این پیشنهاد درنگ نکرد. ژرار آرو، سفیر فرانسه در سازمان ملل متحد در توییتی اعلام کرد "به لحاظ قضایی این کار غیرممکن است زیرا با منشور سازمان ملل متحد مغایرت دارد. تغییر دادن آن به لحاظ سیاسی غیر ممکن است".