حکومت نطامی در اوکراین

 قانون مربوط به برقراری «وضعیت نظامی» در ده منطقه اوکراین با انتشار حکم صادره از سوی "پیتر پروشنکو" رئیس جمهوری این کشور در روزنامه‌های رسمی اوکراین، قابلیت اجرا پیدا کرد.

در متن این حکم تاکید شده است که اقدامات ویژه امنیتی برای مدت 30 روز در مناطق وینیتسک، نیکولایف، سومسک، اودسا، خارکوف، چرنیگوفسک، دونتسک، زاپوروژسک و خرسونسک و همچنین آبهای داخلی دریای آزوف، به اجرا در می‌آید. بسیج نیروهای نظامی و اجرای «وضعیت نظامی» به ابتکارعمل رئیس جمهوری اوکراین اعلام شده است.

اجرای این قانون امکان ایجاد محدودیت‌های موقت برای حقوق قانونی و آزادی‌های شهروندان اوکراینی، از جمله حق شرکت در انتخابات و آزادی عقیده و بیان را بوجود آورده است. این در حالی است که انتخابات ریاست جمهوری در اوکراین قرار است اواخر ماه مارس سال 2019 برگزار شود.

پارلمان اعلای اوکراین روز سه شنبه دستور رئیس جمهور "پیتر پروشنکو" درباره برقراری «وضعیت نظامی» در برخی مناطق اوکراین را مورد تایید قرار داد. این تصمیم با حمایت 276 نماینده از 330 نماینده حاضر در نشست فوق العاده شب گذشته پارلمان مورد تصویب قرار گرفت.

وضعیت نظامی به مقامات کی‌یف این اجازه را می‌دهد تا رژیم کار برخی از موسسات، سازمان‌ها و ارگان‌ها را تغییر داده، ساعات ممنوعیت عبور و مرور برقرار کرده و تغییراتی در رژیم آمد و رفت وسایل نقلیه داده، آزادی حرکت عبور و مرور شهروندان و بخصوص اتباع خارجی را کاهش دهد و همچنین بازرسی افراد، وسایل شخصی آنها، داخل وسایل نقلیه و خانه‌های مسکونی را فراهم سازد.