دولت قانون خرید تضمینی گندم را نقض کرد

عباس پاپی‌زاده، عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی در مجلس شورای اسلامی،  با بیان اینکه دولت قانون خرید تضمینی گندم و محصولات کشاورزی را نقض کرده است، اظهار داشت: برخی از نمایندگان تقاضای رسیدگی به نقض و عدم اجرای قانون از سوی دولت از طریق ماده 234 آئین‌نامه داخلی مجلس را دارند.

وی در تشریح ماده 234 آئین‌نامه داخلی مجلس، گفت: بر اساس این ماده، چنانچه دولت قانون را درست اجرا نکند، نمایندگان گزارشی را تهیه و پس از تصویب در کمسیون مربوطه برای بررسی در صحن به هیئت رئیسه پارلمان ارائه می‌دهند؛ در صورتی که  نمایندگان در صحن علنی رای دهند که دولت برخلاف قانون عمل کرده، این گزارش به قوه قضائیه ارسال می‌شود تا پیگیری و با متخلفین برخورد شود.

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس تصریح کرد: با توجه به اینکه قیمت 1470 تومانی خرید هر کیلو گندم از سوی دولت هیچ سنخیتی با قانون خرید تضمینی گندم ندارد و دولت عملاً قانون خرید تضمینی گندم را اجرا نکرده است، بنابراین نمایندگان مجلس با اعمال ماده 234 آئین‌نامه داخلی پارلمان شکایت خود را از دولت به قوه قضائیه اعلام کردند که مراحل آن را پیگیری می‌کنند.

پاپی‌زاده در تشریح قانون خرید تضمینی گندم، گفت: این قانون به صراحت اعلام می‌کند که دولت باید هر سال در شهریور ماه قیمت خرید تضمینی گندم را برای سال زراعی پیش‌رو، اعلام کند که متأسفانه طی چند سال گذشته دولت زمان‌بندی را رعایت نکرده است. این کار باعث سردرگمی کشاورزان شده و آنها نتوانستند برای کشت سال بعد برنامه‌ریزی کنند.

نماینده مردم دزفول در مجلس تاکید کرد: طبق قانون خرید تضمینی گندم، دولت موظف است هر سال قیمت خرید سال بعد را متناسب با نرخ تورم افزایش دهد. با توجه به اینکه متوسط تورم در 2 سال گذشته در حدود 20 درصد است دولت به طور متوسط 2 الی 3 درصد قیمت را افزایش داده است که این هم خلاف قانون است.

به گزارش تسنیم، دولت با 3 ماه تاخیر قیمت خرید تضمینی هر کیلو گندم را 1470 تومان تعیین کرده است که این مسئله باعث نارضایتی گندم‌کاران شده است.