رای الیوم: سیاست‌های آمریکا همان سیاست‌های قدیمی است

 رای الیوم نوشت: آمریکا برایصلح در یمن، محدود یا متوقف کردن جنگ در این کشور آمادگی ندارد و مانند همیشه منافعش را بر هر نوع ملاحظاتی ترجیح می‌دهد.

اظهارات سیاسی اخیر جیمز متیس و مایک پمپئو، وزرای دفاع و امور خارجه آمریکا در قبال تحولات جنگ در یمن دارای معانی متعددی است. این اظهارات نشان می‌دهد آمریکا برای صلح در یمن، محدود کردن یا متوقف کردن جنگ آمادگی ندارد و سیاست‌هایش هنوز همان سیاست‌های قدیمی سخت، پیچیده و افراطی است که منافعش را بر هر نوع ملاحظاتی ترجیح می‌دهد؛ به ویژه زمانی که منافعش تهدید شود و یا به خطر بیفتد. آنچه که متیس و پمپئو چهارشنبه گذشته در کنگره مطرح کردند تا حدودی ثابت می کند آمریکا برای صلح در یمن آمادگی ندارد. این دو گفتند «پیش نویس مصوبه توقف حمایت نظامی از شرکای آمریکا یعنی از عربستان سعودی و امارات در جنگ یمن به شدت به منافع امنیتی آمریکا ضربه می زند و تصمیم نادرستی است».

متیس و پمپئو به طور خلاصه صحبت کردند: «عربستان سعودی نقش اساسی در حفظ امنیت منطقه و امنیت اسرائیل بازی می کند». 

بنابراین چیزی نمی توانیم بگوییم جز اینکه آمریکا هنوز هم تمایلی به تحقق صلح در یمن یا توقف جنگ ندارد و همه شواهد بر چنین امری تاکید دارد تا زمانی که مصلحت آمریکا مبتنی بر گسترش امنیت و سلطه‌اش در سطح منطقه ای و بین المللی باشد، واشنگتن هیچگونه نیت واقعی برای توقف جنگ در یمن نخواهد داشت. این جنگ برای آمریکا فواید فراوانی در زمینه اقتصادی داشت و از طریق این جنگ از پول عربستان و کشورهای عربی خلیج فارس بهره برداری و همچنین در عرصه امنیتی از این جنگ استفاده می کند. جنگ عربستان سعودی و امارات در یمن در درجه نخست زمینه برای حفاظت از منافع آمریکا و اسرائیل را فراهم می کند.