میزان رضایتمندی از عملکرد ترامپ به ۴۶ درصد رسید

بر اساس یک نظرسنجی که از سوی مرکز کپس/هریس دانشگاه هاروارد انجام شد ۴۶ درصد از عملکرد دونالد ترامپ، رییس جمهو آمریکا راضی بوده در حالیکه ۵۴ درصد از آن رضایت نداشتند. این نظرسنجی بیانگر یک افزایش اندک بعد از ارقام ماه اکتبر است که تنها ۴۴ درصد مردم از عملکرد او رضایت داشتند.

اکثر افرادی که در این نظرسنجی شرکت کردند این نکته را که ترامپ توانسته از عهده اداره مشاغل و اقتصاد به همراه مبارزه با تروریسم برآید، تایید کرده‌اند – مقدار آرایی که به طور میانگین در سراسر سال ۲۰۱۸ ثابت مانده است.

اما او همچنان در مسائلی مانند مهاجرت، امور خارجه و اداره حکومت کمتر از پنجاه درصد رضایتمندی از سمت مردم دارد.

مارک پن، یکی از مسئولان برگزاری این نظرسنجی گفت: میزان رضایتمندی مردم از ترامپ با رای آنها در مسائلی مانند موفقیت ترامپ در اقتصاد و مبارزه با تروریسم افزایش داشته. رضایتمندی از عملکرد شغلی او و دیگر ارقام پایه در ماه‌های اخیر ثابت بوده اما همچنان کمتر از پنجاه درصد است.

در این نظرسنجی هم‌چنین مشخص شد اکثریت کمی از مردم – ۵۲ درصد – معتقدند که کشور در مسیر نادرستی قرار گرفته، این در حالیست که ۴۰ درصد دیگر باور دارند که آمریکا به سوی جهت درستی پیش می‌رود. هشت درصد همچنان در این مورد تصمیم نگرفته‌اند.

درباره موضوع اقتصاد ۷۰ درصد رای دهندگان معتقدند که امروزه این بخش قدرتمند است اما فقط ۴۷ درصد معتقدند که اقتصاد در مسیر درستی قرار دارد. این رقم نسبت به دو ماه گذشته کاهش اندکی داشته است.

میزان رضایتمندی از حزب جمهوری خواه نیز افزایش اندکی داشته اما همچنان نسبت ۴۳ به ۵۷ درصد را دارد. این در حالیست که حزب دموکرات از زمان انتخابات میان دوره‌ای ماه نوامبر شاهد افزایش نسبت رضایت به ۴۶ درصد در مقابل ۵۴ درصدی بوده است.

چند هفته بعد از انتخابات میان دوره‌ای ۶ نوامبر، اکثریت رای دهنگان – ۶۷ درصد – از نتایج انتخابات راضی‌اند.

در بین دموکرات‌ها اکثریت غالب ۷۹ درصد از رای دهنگان از نتایج انتخابات راضی هستند در حالیکه ۵۸ درصد جمهوری خواهان چنین حسی را دارند.

سال آینده (۲۰۱۹)، دموکرات‌ها برای اولین بار بعد از سال ۲۰۱۰ حداقل ۴۰ کرسی بیشتر در مجلس نماینگان آمریکا به خود اختصاص می‌دهند در همین حال جمهوری خواهان کرسی‌های خود در سنا را به اکثریت ۵۳ کرسی در برابر ۴۷ کرسی دموکرات‌ها رسانده‌اند.

مسئول برگزاری این نظرسنجی گفت: رای دهندگان به طور کلی از کنگره‌ای که میان دو حزب تقسیم شده‌، راضی هستند. این انتخابات به دموکرات‌ها قدرت بیشتری داد ولی همچنان در سنا این جمهوری خواهان هستند که غالبند.

موضوعات مهم برای رای دهنگان خدمات درمانی با ۳۷ درصد و ممنوعیت مهاجرت با ۳۵ درصد بود. همچنین اقتصاد که مهم‌ترین موضوع برای رای دهندگان است با ۲۶ درصد آرا به عنوان مهم‌ترین مسئله برای رای دهندگان انتخاب شد.

با نظر به کنگره بعدی، رای دهندگان این سه موضوع را به عنوان مسائلی که می‌خواهند حل شود، انتخاب کردند.

دموکرات‌ها در زمینه مراقبت‌های درمانی و حفظ شرایط موجود افراد نظر مردم را جلب کردند و این باعث کمک به پیروزی این حزب در مجلس نمایندگان آمریکا شد.

در همین حال، جمهوری خواهان ایده‌های ترامپ در مورد مهاجرت را منعکس کردند، حرکتی که باعث نیرو دادن به بسیاری از مناطقی شد که رقابت در آنها برای سنا به نفع جمهوری‌خواهان تمام شد. جمهوری خواهان سه دموکرات را شکست دادند اما همچنین دو کرسی سنای خود را در آریزونا و نوادا از دست دادند.

در همین حال در نظرسنجی انجام شده برای انتخاب رئیس مجلس تنها ۳۳ درصد از دموکرات‌ها معتقد بودند که نانسی پلوسی باید دوباره در این سمت قرار گیرد، در حالیکه ۶۷ درصد خواهان رهبری جدید هستند.

این رای گیری آن‌لاین (هاروارد کپس\هریس) از تاریخ ۲۷ تا ۲۸ نوامبر برگزار شد.