وکیل شخصی ترامپ در دام دادستان‌های نیویورک

دادستان‌های فدرال در آمریکا جمعه (بامداد شنبه به وقت تهران) از یک قاضی درخواست کردند برای «مایکل کوهن»، وکیل شخصی سابق و کارچاق‌کن «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا که به پرداخت حق‌السکوت به یک بازیگر فیلم‌های مستهجن از طرف ترامپ و فرار مالیاتی متهم شده حبس «قابل‌توجه» در نظر بگیرد. 

کوهن  در حال همکاری با «رابرت مولر»، بازرس ویژه تحقیقات درباره تبانی احتمالی تیم ترامپ با روسیه در انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۲۰۱۶ است. وی ماه اوت به برخی از جرائم خود اقرار کرد. او اخیراً هم در پرونده جداگانه‌ای که مولر درباره تحقیق درباره آن است به جرم خود اقرار کرده است.

دفتر مولر جمعه اعلام کرد درباره محاکمه کوهن که قرار است چهارشنبه برگزار شود، موضعی نخواهد گرفت.. مولر همکاری کوهن با تحقیقات را یادآوری کرده اما دروغ‌های او به کنگره درباره تلاش‌هایش برای ساختن یک آسمان‌خراش برای ترامپ در مسکو را «تعمدی و با برنامه‌ریزی قبلی» توصیف کرده است. 

مولر گفته کوهن در حین جاری بودن تبلیغات انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۲۰۱۶ که پیروزی ترامپ را به همراه داشت بر روی این پروژه مسکو کار می‌کرده و با ترامپ درباره آن صحبت کرده است. 

وی همچنین گفته عدم صداقت کوهن درباره این پروژه اهمیتی اساسی برای تحقیقاتش داشته، «به ویژه آنکه این مسئله زمانی اتفاق افتاده که دولت روسیه قصد دخالت در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا را داشته است.»

دادستان‌های فدرال در نیویورک در کیفرخواست خودشان انگیزه‌های کوهن را «حرص و طمع شخصی» دانسته‌اند و گفته‌اند او «به طور مکرر از قدرت و نفوذش برای رسیدن به مقاصد فریبکارانه استفاده می‌کرده است.»

کوهن قرار است چهارشنبه هفته آینده توسط قاضی دادگاه منطقه‌ای در منهتن محاکمه شده و جرائم او در ارتباط با همه اتهاماتی که به آنها اعتراف کرده مورد بررسی قرار گیرد.

وکلای کوهن خواستار آن شده‌اند که او با توجه به همکاری‌های گسترده‌اش با مولر و دادستان‌های نیویورک و به عهده گرفتن مسئولیت اقدامش زندان نشود.