سیاست ضدمهاجرتی ترامپ قربانی گرفت

 پرونده مرگ جاکلین کال، دختر ۷ ساله مهاجر اهل گواتمالا سوالاتی را درباره رویه پلیس مرزی آمریکا و سیاست دولت ترامپ در به تاخیر انداختن ورود مهاجران در گذرگاه‌های قانونی مطرح کرده است.

طبق اعلام مقامات آمریکایی در روز جمعه، دختر ۷ ساله گواتمالایی که در بازداشت دفتر محافظت مرزی و گمرکات آمریکا (CBP) قرار داشته است پس از یک ساعت و نیم منتظر ماندن برای دریافت خدمات اورژانس پزشکی جان سپرد.

جاکلین کال، که نام او عصر روز جمعه توسط دفتر محافظت مرزی و گمرکات آمریکا و سفارت گواتمالا تایید شد، تلاش داشت تا به همراه خانواده و بیش از ۱۶۰ مهاجر دیگر به طور غیرقانونی از مرز آمریکا وارد ایالت نیومکزیکو شود و به همین دلیل به همراه پدرش بازداشت شد. مقامات آمریکایی گفته اند کادر پزشکی در محل بازداشت آن‌ها که منطقه‌ای دور افتاده بود حضور نداشته اند.

اما قبل از اینکه این گروه از مهاجران با اتوبوسی به یک ایستگاه مرزی منتقل شوند، پدر جاکلین اعلام می‌کند که دخترش بیمار است و حالت تهوع دارد و پس از گذشت یک ساعت و نیم از رسیدن آن‌ها به ایستگاه مرزی، نفس کشیدن او متوقف می‌شود. در پی این موضوع وی دو بار توسط کادر اورژانس احیا و سپس به بیمارستان ال پاسو در تگزاس منتقل شد. چندی بعد وی در حالی که به همراه پدرش بازداشت بود به دلیل حمله قلبی جان سپرد. در حالی که در لحظه مرگ آب بدن جاکلین به شدت کم شده بود، مقامات آمریکایی مدعی شده اند به مهاجران آب داده شده بود.

سخنگوی دفتر محافظت مرزی و گمرکات آمریکا نیز اعلام کرد: «به دلیل دور افتاده بودن منطقه، دسترسی به کادر اورژانس پزشکی در ایستگاه مرزی واقع در لردزبورگ (Lordsburg) بهترین گزینه برای رساندن خدمات پزشکی به این کودک بود.»

این موضوع سوالاتی را در مورد رویه اورژانس دفتر محافظت مرزی و گمرکات آمریکا و سیاست دولت ترامپ در به تاخیر انداختن ورود مهاجران در گذرگاه‌های قانونی مطرح می‌کند، سیاستی که مهاجران را مجبور می‌کند تا از بین گزینه هفته‌ها تا ماه‌ها منتظر ماندن در شهر‌های خطرناک مرزی و یا گزینه سفر از طریق مناطق خطرناک مرزی تصمیم بگیرند.

کوین مک‎آلینان، کمیسر دفتر محافظت مرزی و گمرکات آمریکا روز سه شنبه در کنگره آمریکا تصریح کرد ایستگاه‌های مرزی برای رسیدگی به امور کودکان ساخته نشده اند. در ماه نوامبر، بیش از ۲۵ هزار مهاجر کودک با خانواده و بیش از پنج هزار کودک بدون والدین خود اقدام به عبور از مرز‌های آمریکا کرده اند.

مک‎آلینان درباره این موضوع گفت: «زیرساخت ما در این زمینه نامناسب است. ایستگاه‌های گشت مرزی ما و گذرگاه‌ها اکثرا برای مهاجران مرد بالغ ساخته شده اند و برای خانواده‌ها و کودکان مناسب نیستند.»

در همین راستا؛ نمایندگان دموکرات مجلس نمایندگان آمریکا از جان کلی، بازرس کل موقت آمریکا درخواست کرده اند تا در این زمینه تحقیقاتی را آغاز کند. قانون گذاران آمریکایی از جمله جرولد نادلر، زوئی لوفگرن، ژاکوئین کاسترو، پرامیلا جایاپال و لوسیل رویبال آلارد با امضای نامه‌ای اعلام کردند: «به دلیل جدی بودن این ماجرای غم انگیز و سوالات بسیاری که باقی مانده است، ما درخواست داریم تا درباره این موضوع و همچنین درباره سیاست‌های دفتر محافظت مرزی و گمرکات آمریکا که شاید در مرگ این کودک دخیل بوده اند، تحقیقاتی آغاز شود. این تحقیق همچنین باید درباره مناسب بودن حضور کودکان در ایستگاه‌های گشت مرزی که هرگز برای نگهداری کودکان طراحی نشده اند، بررسی داشته باشد.»