انگلیس با توجیه ترامپ برای خروج از سوریه مخالفت کرد

«توبیاس الوود»، معاون وزیر دفاع انگلیس روز چهارشنبه با توجیه ارائه‌شده توسط «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا برای خارج کردن نظامیان آمریکایی از سوریه مخالفت کرد.

رسانه‌های آمریکا روز چهارشنبه به نقل از منابع آگاه گزارش دادند دولت آمریکا در تدارک خارج کردن نظامیان خود از سوریه است. «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا در توئیتر این گزارش‌ها را تأیید کرد.

ترامپ، اندکی بعد در توئیتر، ضمن تأیید این گزارش‌ها تکمیل عملیات شکست داعش در سوریه را دلیل اتخاذ این تصمیم عنوان کرد. او نوشت: ««ما در سوریه به داعش غلبه کرده‌ایم. این تنها دلیل من برای ماندن در آنجا در دوران ریاست‌جمهوری‌ام بود.»

الوود، معاون وزیر دفاع انگلیس در توئیتر ترامپ را خطاب قرار داد و نوشت: «به شدت مخالفم. [داعش]به دیگر گونه‌های افراط‌گرایی تغییر شکل داده و این تهدید، کاملاً در قید حیات است.»

تصمیم ترامپ با واکنش‌های مختلفی رو به رو شده است. رژیم صهیونیستی گفته فارغ از تصمیم ترامپ به اقدامات خود در سوریه ادامه خواهد داد. عده زیادی از نماینده‌های کنگره آمریکا با آن مخالفت کرده‌اند.

آمریکا در حدود دو هزار نیرو در سوریه دارد که بخش عمده آن‌ها در شمال سوریه حضور دارند و با شبه‌نظامیان کُرد «قسد» همکاری می‌کنند. بخش دیگری از نیرو‌های آمریکایی در پایگاه «التنف» واقع در منطقه تلاقی مرزی سوریه، عراق و اردن حضور دارند.

یک مقام آمریکایی که اشاره‌ای به نامش نشده در گفتگو با خبرگزاری رویترز گفت که پیش‌بینی می‌شود تمامی نیرو‌های آمریکایی بین ۶۰ تا ۱۰۰ روز آینده از سوریه خارج شوند.

دولت آمریکا از سپتامبر ۲۰۱۴، به عنوان بخشی از راهبرد خود برای کمک به معارضان سوری در حال جنگ با دولت مرکزی سوریه نیرو‌های خود را در این کشور مستقر کرد.

استقرار نظامیان آمریکایی در حالی انجام می‌شد که «باراک اوباما»، رئیس‌جمهور سابق آمریکا از حدود یک سال قبل‌تر «سیا» را مأمور اجرای یک برنامه مخفیانه با هزینه سالانه ۱ میلیارد دلار برای تسلیح و تجهیز شبه‌نظامیان در حال پیکار با دولت سوریه کرده بود.