نیویورک تایمز: خروج آمریکا از سوریه برای حمایت از داعش است

نیویورک تایمز در گزارشی نوشت درست در روزی که دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا، اعلام کرد نیروهای این کشور را از سوریه خارج خواهد کرد، گروه تروریستی داعش ادعا کرد در رقه، پایتخت خلافت خودخوانده خود، بمبی کار گذاشته و یک سرباز کُرد را کشته است. این اقدام هرچند یک حمله کوچک در واکنش به خروج نیروهای آمریکایی از سوریه بود، اما حاکی از آن است که این گروه تروریستی به دنبال بهره بردن از تغییرات سوریه است.

تحلیلگران، خروج نیروهای آمریکایی از سوریه را به منزله رها کردن متحدان مهم واشنگتن در این کشور از جمله نیروهای سوریه دموکراتیک کُرد می‌دانند و در مقابل این حرکت را احسانی بزرگ برای داعش قلمداد می‌کنند که هنوز بخش‌هایی را در جنوب شرقی سوریه تحت کنترل دارد و به نظر می‌رسد هزاران نیرو داشته و همچنان به انجام حملاتی مشغول است.

این عقب‌نشینی همچنین به ترکیه چراغ سبز نشان می‌دهد تا حملات تهدیدآمیز خود را به شمال سوریه دوباره از سرگیرد؛ حرکتی که احتمالا نیروهای کُرد را از مقابله با داعش در جنوب شرق بازخواهد داشت.

سران کُرد نیروهای سوریه دموکراتیک از واکنش فوری به خروج نیروهای آمریکایی از سوریه خودداری کردند و بسیاری از آنها اظهار داشتند که منتظر جزئیات هستند. آلن حسن، یک روزنامه‌نگار کُرد، در ایمیلی نوشت «کُردها خسته شده اند. ما شوکه شده ایم. اینجا جو بسیار منفی است.»

اسیل آیدین تاسباس، یکی از همکاران ارشد شورای اروپا در روابط خارجی، گفت: «آمریکا در آستانه خیانت تاریخی دیگری به کُردها است» که می‌تواند به جنگی طولانی در داخل سوریه میان کُردها و تُرک‌ها منجر شود.

در سال 2016، هنگامی که سربازان عملیات ویژه آمریکا، که در حال حاضر حدود 2000 نفر از آنها در سوریه هستند، وارد عرصه (به اصطلاح) مبارزه با داعش شدند با نیروهای سوریه دموکراتیک همکاری کردند.

از زمانیکه دونالد ترامپ در سال 2017 به ریاست‌جمهوری آمریکا انتخاب شد و قول داد نیروهای این کشور را از سوریه خارج کند این سوال که چه اتفاقی برای کُردها خواهد افتاد ذهن‌ها را درگیر کرد، کُردهایی که به همراه آمریکایی‌ها جنگیده و کشته شده بودند. مردم سوریه کُردها را به عنوان حائلی بالقوه علیه تُرک‌ها در مرزهای خود می بینند. حوزه‌های نفتی قابل توجهی نیز در مناطقی که داعش از آن بیرون رانده شده است و نیروهای سوریه دموکراتیک بر آن مسلط هستند وجود دارد.

بحران داعش هنوز در سوریه تمام نشده است و هنوز هیچ کدام از طرف‌های حاضر در سوریه فکر نمی‌‎کنند که جنگ تمام شده است. داعش هنوز در بخش کوچکی از اطراف شهر حجین در جنوب شرق سوریه حضور دارد. هفته گذشته، سرهنگ سون جی رایان، سخنگوی ائتلاف تحت رهبری آمریکا برای مقابله با داعش، برآورد کرد که این گروه تروریستی هنوز حدود 2000 تا 2500 نیرو در منطقه حجین دارد. 

برت مک گورک، نماینده ویژه آمریکا در مبارزه با داعش، هفته گذشته در یک نشست خبری گفت تا پایان این مبارزه راه بسیاری باقی است. او افزود «اگر ما در طول سال‌ها یک چیز آموخته باشیم این است که شکست‌دادن گروهی مانند داعش به این معنی نیست که شما نیروهای فیزیکی آنها را حذف و اطراف را کاملا پاک کنید و سپس منطقه را ترک کنید. شما باید اطمینان حاصل کنید که نیروهای امنیتی داخلی در آنجا حضور دارند تا اطمینان حاصل شود که این دستاورد‌ها، دستاوردهای امنیتی پایدار است.» نماینده ویژه ترامپ درباره خروج نیروهای آمریکا از سوریه گفت «خلافت داعش از نظر فیزیکی شکست خوده است و اکنون زمان آن رسیده که ما منطقه را ترک کنیم. فکر می‌کنم هرکسی به درگیری مانند این نگاه کند با این تصمیم موافقت خواهد کرد.