نظر "چاوش اوغلو" درباره آینده رابطه با آمریکا

چاووش‌اوغلو روز گذشته (چهارشنبه) در گفت‌وگو با خبرنگاران پیش از بازگشت از ژنو توضیح داد که روابط ترکیه و آمریکا طی دو ماه گذشته پیشرفت قابل توجهی داشته و می‌توانند در آینده به توافقی درباره اختلافات حول شبه‌نظامیان کُرد سوریه و سازمان گولن برسند.

به نوشته روزنامه «حریّت» وی در ادامه اضافه کرد: «فضای روابط دوجانبه ما از زمان آزادی کشیش برانسون بسیار متفاوت شده است، البته هنوز هم در برخی مسائل اختلاف‌نظر داریم. در برخی موضوعات نیز پیشرفت‌هایی داشتیم. اجرای نقشه راه منبج تسریع شده است. دادستانی آمریکا نیز دادخواست علیه پرونده "هاکان آتیلا" (معاون پیشین بانک خلق) را پس گرفت».

وزیر خارجه ترکیه اما با تاکید بر اینکه هنوز به نقطه رضایتمندی از بهبود روابط با آمریکا نرسیده‌اند، از تمایل «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور این کشور برای سفر به ترکیه خبر داد.

چاووش‌اوغلو درباره عملیات نظامی جدید و قریب‌الوقوع ترکیه در شمال سوریه و شرق رود فرات توضیح داد: «ما نمی‌خواهیم با آمریکایی‌ها در آنجا درگیر شویم. هدف ما حضور آمریکا (در شمال سوریه) نیست بلکه یگان‌های مدافع خلق و حزب کارگران کردستان (YPG – PKK) هستند».

وی ضمن اشاره به لزوم پایان یافتن حمایت‌های واشنگتن از ی.پ.گ افزود:‌«این پیام را به آقای پامپئو وزیر خارجه آمریکا نیز داده‌ایم... مذاکرات ارتش‌های ما (ترکیه و آمریکا) به‌منظور اجتناب از برخورد ناخواسته (در زمان عملیات شرق فرات) افزایش یافته است».

وزیر خارجه ترکیه با بیان اینکه اگر آمریکا می‌خواهد ترکیه به شرق فرات وارد نشود، باید یگان‌های مدافع خلق را مجبور سازد که از آن مناطق عقب‌نشینی کنند، گفت: «همه‌چیز کاملا شفاف است. ی.پ.گ باید از آنجا ریشه‌کن شود. این چیزی است که نقشه‌راه منبج به ما می‌گوید. اگر تا امروز این نقشه‌راه را به درستی اجرا می‌کردیم، اکنون در معرض این تنش‌ها قرار نداشتیم».

چاووش‌اوغلو با اشاره به اینکه در نشست مشترکی که با کشورهای ایران، روسیه و نماینده سازمان ملل در ژنو داشتند، موفق به تکمیل کمیته بازنویسی قانون اساسی سوریه نشدند، اعلام کرد که کار بر روی این کمیته حداکثر در اوایل سال 2019 به نتیجه می‌رسد.

وی همچنین خبر داد که به یافتن راهکار سیاسی برای پایان دادن به بحران سوریه نزدیک شده‌اند و ابراز امیدواری کرد که کمیته قانون اساسی سوریه به‌زودی اولین جلسه خود را تشکیل دهد.