دی میستورا رسما کنار رفت

استفان دی میستورا سیاست‌مدار 71 ساله سوئدی-ایتالیایی و عضو سابق دولت ایتالیا است که 40 سال در بخش های مختلف سازمان ملل متحد و کابینه ماریو مونتی به عنوان معاون وزیر امور خارجه ایتالیا فعالیت داشت.

وی در سال های 2009-2007 به عنوان نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل در عراق، 2011-2010 در افغانستان و 2004-2001 نماینده دبیرکل در لبنان و همچنین مدیر مرکز اطلاعات سازمان ملل متحد در رم فعالیت داشته است. 

دی میستورا دارای تابعیت دوگانه کشورهای ایتالیا و سوئد است و به زبان‌های سوئدی، ایتالیایی، انگلیسی، فرانسوی، آلمانی، اسپانیایی و عربی صحبت می‌کند. 

وی از ژولای 2014 به عنوان نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل متحد در امور سوریه منصوب شد و امور مربوطه را از اخضر ابراهیمی تحویل گرفت.

در مدت نزدیک به چهار سال او کوشید تا مذاکرات سوری- سوری را رهبری کند و در این بین با سه کشور ایران، روسیه و ترکیه همکاری نزدیکی داشت.

اگرچه او متاثر از اعمال فشارهای غربی به خصوص آمریکا در پیشبرد این مسیر بود اما هدف اصلی خود را تشکیل کمیته اصلاح قانون اساسی سوریه برگزید و در این مسیر با حضور در نشست اخیر وزیران سه کشور ضامن توافق آستانه در ژنو، به دستیابی برای ترکیب این کمیته نزدیک شد.

دور نگری های سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران در این مذاکرات باعث شده است فشارهای غربی- سعودی در چگونگی تشکیل این کمیته بی ثمر باشد چرا که آنها به دنبال طراحی چیدمان افراد کمیته و نوع رای گیری مصوبات آن هستند که وزنه را به سمت مخالفان دولت سوریه سنگین کند.

با این حال اواخر ماه نوامبر دی میستورا در جمع خبرنگاران اعلام کرد تا با اتمام سال میلادی 2018 از مسئولیت خود به دلایل خانوادگی کناره گیری می کند و در نشست دیروز شورای امنیت نیز آخرین گزارش خود را ارائه کرد و کار را به جیر پیترسون که از اول سال جدید میلادی آغاز خواهد کرد، سپرد.