حکم سنگین دادگاه آمریکایی برای "اون"

بریل هاول، قاضی منطقه‌ای آمریکا، کره شمالی را به خاطر "بدرفتاری وحشیانه‌"اش با اتو وارمبیر محکوم کرد و با شکایت تنظیم شده توسط خانواده این دانشجوی آمریکایی مبنی بر اینکه کره شمالی باید مسئول مرگ فرزندشان در سال گذشته میلادی محسوب و محاکمه شود، موافقت کرد.

این قاضی مبلغی را برای جبران خسارت وارده به خانواده وارمبیر اعلام کرد که هزینه‌های درمانی، خسارت مالی و درد و رنجی را که به "فرد و سیندی وارمبیر" وارد شده بود، پوشش می‌دهد؛ والدینی که مدعی هستند پسرشان در کره شمالی گروگان گرفته شده و شکنجه شده بود.

وارمبیر یکی از دانشجویان دانشگاه ویرجینیا بود که در مارس 2016 میلادی با یک تور گروهی به کره شمالی سفر کرد و در آنجا بازداشت شده و به 15 سال کار اجباری به اتهام سرقت یک پوستر تبلیغاتی محکوم شد. وی در ژوئن سال 2017 میلادی پس از بازگشت به آمریکا در حالی که در کما بود و نشانه‌های شکنجه در بدنش مشاهده می‌شد، جان باخت.

قاضی هاول در مسئول شناختن کره شمالی برای مرگ وارمبیر گفت: دولت کره شمالی وارمبیر را بازداشت کرد تا از او به عنوان گروگان در زد و بندهای جهانی این دولت دیکتاتور و رویارویی‌اش با آمریکا استفاده کند.

این قاضی در حکم خود نوشت: اتو وارمبیر پیش از سفر به کره شمالی یک دانشجوی سالم و ورزشکار رشته اقتصاد در سال اول حضورش در دانشگاه ویرجینیا بود که آرزوهای بزرگی داشت و به خاطر هوش و مهارتهایش نیز به عنوان شاگرد دوم کلاس از دبیرستان فارغ التحصیل شد. او هنگامی که از کره شمالی بازگردانده شد و به دست مقامات دولت آمریکا سپرده شد بینایی و شنوایی خود را از دست داده بود و دچار مرگ مغزی شده بود.

بازداشت و مرگ وارمبیر در زمانی صورت گرفت که تنشهای میان آمریکا و کره شمالی بر سر برنامه‌های اتمی پیونگ‌یانگ شدت گرفته بود.

این قضاوت به احتمال زیاد یک پیروزی سمبلیک محسوب می‌شود چرا که کره شمالی هنوز به هیچ یک از این اتهامات در دادگاه پاسخ نداده و هیچ مکانیزسم عملی نمی‌تواند آن را مجبور به این کار کند. اما خانواده وارمبیر قادر هستند که خسارت وارده به خود را از طریق بودجه دولتی وزارت دادگستری که برای قربانیان اقدامات تروریستی کشورهای دیگر در نظر گرفته شده جبران کند و احتمالا به دنبال مصادره اموال و دارایی‌های دیگر کره شمالی هستند که در خارج از این کشور نگهداری می‌شود.

فرد و سیندی وارمبیر گفتند: ما از این که دادگاه دولت کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی را از نظر قانونی و اخلاقی مسئول مرگ پسرمان دانسته بسیار قدردان هستیم.

آنها افزودند: ما خودمان و خانواده‌مان را در تجریه سخت و زجرآور شکایت و دادگاه قرار دادیم چرا که به اتو وعده داده بودیم تا زمانی که عدالت در رابطه با او اجرا نشود از پای نخواهیم نشست. حکم با ملاحظه و متفکرانه قاضی هاول گامی مهم در مسیری است که ما در آن قدم گذاشته‌ایم.