وزارت بازرگانی آمریکا از انتشار آمار اقتصادی سر باز زد

وال استریت ژورنال به نقل از سخنگوی وزارت بازرگانی آمریکا اعلام کرد این وزارت‌خانه در زمان تعطیلی برخی نهاد‌های دولت فدرال به علت بن‌بست در روند تصویب لایحه بودجه سال ۲۰۱۹ هیچ شاخص اقتصادی منتشر نخواهد کرد.

وی تصریح کرد آمار و ارقام مربوط به فروش خانه‌های نو در ماه نوامبر، میزان تولید ناخالص داخلی، نرخ تورم، حقوق و هزینه‌ها از جمله مواردی است که شامل این تدبیر وزارت بازرگانی آمریکا می‌شود.

درست همانند اولین سال ریاست جمهوری دونالد ترامپ امسال نیز در مخالفت کنگره با تصویب لایحه بودجه سال آینده به علت اختلاف میان دو حزب جمهوری خواه و دموکرات، شماری از نهاد‌های دولت فدرال این کشور عملا فلج شده‌اند.

وب‌سایت وزارت بازرگانی آمریکا نیز این پیام را نشان می‌دهد: «این وب‌سایت تا اطلاع ثانوی به روزرسانی نخواهد شد».

تعطیلی دولت آمریکا در حالی وارد روز ششم خود شده که دونالد ترامپ روز چهارشنبه ابراز اطمینان کرد حاضر است هر چقدر که لازم باشد برای گرفتن پنج میلیارد دلار بودجه از کنگره به منظور تامین مالی پروژه ساخت دیوار در مرزهای مکزیک صبر کند.

هفته گذشته، کنگره آمریکا موفق نشد بر سر تصویب بودجه‌ ارگان‌های متعدد فدرالی در آخرین ضرب‌الاجل، جمعه شب، به توافق برسد. بنابراین فعالیت بخش‌هایی از دولت آمریکا متوقف شد (اصطلاحا تعطیل شد) و این بخش‌ها باید با حداقل نیروی ممکن به فعالیت خود ادامه دهند؛ زیرا ترامپ توافقی را رد کرد که سبب می‌شد دولت تا ۸ فوریه تأمین مالی شود. او خواستار اختصاص پنج میلیارد دلار برای احداث دیوار مرزی شد، اما کنگره رقم یک میلیارد و سیصد میلیون دلاری را پیشنهاد کرد. به دنبال این تعطیلی، شاخص سهام در بازار‌های بورس با کاهش شدید مواجه شد. استیون منوچین، وزیر خزانه‌داری آمریکا، در مکزیک اعلام کرد اوضاع به زودی عادی خواهد شد، اما این سخنان او بار دیگر سبب کاهش ارزش سهام در بازار‌ها شد.