مکرون از محافظ سابقش پا خورد

پس از آن که گزارش‌هایی مبنی بر استفاده مکرر الکساندر بنالا، محافظ شخصی سابق رییس جمهور فرانسه از پاسپورت‌های دیپلماتیک خود منتشر شد و اخراج او را در ماه اوت به دنبال داشت، بنا است ژان ایو لودریان، وزیر امور خارجه فرانسه این پرونده را به دادستانان ارجاع دهد.

وزارت امور خارجه فرانسه در بیانیه‌ای هشدار داد، هرگونه استفاده از این پاسپورت‌ها پس از اخراج شدن "خلاف قانون" خواهد بود.

بنالا نیز در نامه‌ای که برای پاتریک استریزودا، رییس دفتر امانوئل ماکرون، رییس جمهور فرانسه نوشته، تایید کرده است که از زمان اخراجش از سمت پیشین خود با کارکنان کاخ الیزه در ارتباط بوده است اما تاکید کرده که هیچ‌یک از اقداماتی که پس از برکناری انجام داده، ربطی به دولت نداشته است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، او در این نامه آورده است: هنگامی که مشغول انجام وظایفی بودم که از سوی الیزه به من سپرده شده بود، هیچ‌گاه ماموریت‌های شخصی یا خصوصی انجام ندادم و مسلما پولی هم بابت آن دریافت نکردم، چه به طور مستقیم و چه غیر مستقیم. در زمینه اقدامات جدیدم هم هرگز از سوی ریاست جمهوری توصیه یا حمایتی دریافت نکرده‌ام.

بنالا که محافظ شخصی ماکرون در دوران کمپین انتخاباتی‌اش بود و به دنبال پیروزی ماکرون در انتخابات یک شغل امنیتی ارشد بر عهده‌اش گذاشته شد، طبق بیانیه وزارت خارجه فرانسه، دو بار از بنالا درخواست شده که پاسپورت‌هایش را بازگرداند.

اطرافیان بنالا اما به خبرگزاری فرانسه گفته‌اند که این پاسپورت‌ها پس از اخراج او بازگردانده شده‌اند.

به گفته یک منبع آگاه نزدیک به بنالا، او این پاسپورت‌ها را در "دفترش در کاخ الیزه گذاشته بود و سپس آن ها را بازگرداند". این منبع همچنیناظهار کرد، کسانی که این اتهامات را علیه بنالا مطرح می‌کنند، به دنبال "تخرین وجهه" او هستند.

مدتی قبل گزارش شد که بنالا برای ورود به چندین کشور آفریقایی و همچنین اراضی اشغالی طی هفته‌های اخیر از پاسپورت دیپلماتیک خود استفاده کرده است.

در ماه ژوئیه مشخص شد که بنالا طی یک راهپیمایی در پاریس علیه معترضان دست به خشونت زده و زمانی که رسانه‌ها موجی از انتقادات را علیه دولت به دلیل سرپوش گذاشتن بر این مساله به راه انداختند، از سمت امنیتی خود در دولت اخراج شد.

انتشار گزارش‌هایی از دیدار او با مقامات ارشد آفریقایی، بیش از پیش او را تحت انتقادات قرار داد و نگرانی‌هایی را از احتمال سوء استفاده او از جایگاه نزدیک گذشته‌اش به رییس جمهور فرانسه برانگیخت.

او با رییش جمهور چاد دیدار کرده و طبق گزارش روزنامه لوموند، با رییس جمهور کنگو و مقامات ارشد کامرون نیز دیدار داشته است.

استفاده بنالا از پاسپورت دیپلماتیک خود در این سفرهای آفریقایی، انتقادات زیادی را از سوی مخالفان دولت ماکرون به دنبال داشته است.

سخنگوی حزب راستگرای جمهوری‌خواهان در این باره گفته است: رییس جمهور باید حقیقت این امور را افشا کند. این مساله‌ای بسیار جدی است.

این انتقادات در حالی مطرح شده‌اند که ماکرون به شدت درگیر اعتراضات ضددولتی "جلیقه‌زردها" در هفته‌های اخیر است.