آمارهای جالب کردهای سوریه از تعداد اسرای خارجی داعش

نیروهای سوریه دموکراتیک با اعلام اینکه ۹۷۰ اسیر داعشی از ۴۸ ملیت مختلف دارند، هشدار دادند، در صورتی که ارتش ترکیه به مناطق شمال سوریه حمله کند، صدها اسیر داعشی و خانواده‌هایشان از اردوگاه‌های خود در شمال سوریه فرار می‌کنند.

یک مسئول عالی رتبه در نیروهای سوریه دموکراتیک (قسد) تعداد داعشی‌هایی که توسط این نیروها بازداشت شده‌اند را ۲۶۲۲ تن از جمله ۵۸۴ زن و ۱۲۴۸ کودک اعلام کرد و گفت: این داعشی‌ها در اردوگاه‌هایی در شمال سوریه تحت مراقبت شدید قرار دارند.

به نوشته روزنامه فرامنطقه‌ای القدس العربی، این مسئول نیروهای قسد اظهار کرد، در صورت حمله ارتش ترکیه به شمال سوریه ما نگران هستیم که کارها از کنترل‌مان خارج شده و این داعشی‌ها به گروهک‌های خود و یا به دیگر کشورها فرار کنند.

این منبع که نخواست نامش فاش شود، افزود: ما ۹۷۰ اسیر داعشی غیر سوری از ۴۸ ملیت مختلف از جمله آمریکا، فرانسه، انگلیس، بلژیک، چچن، کشورهای اتحاد شوروی و نیز صدها داعشی از ملیت‌های عربی و تعدادی دو رگه داریم، همچنین ۱۰ داعشی را در اسارت داریم که در برخی کشورها دست به عملیات زده‌اند و اکنون از چهره‌های تحت تعقیب بین‌المللی هستند.

منبع یاد شده در ادامه گفت: ما در مورد کودکان داعشی‌ها مشکل داریم، در مواردی زن داعشی با چند داعشی ازدواج کرده که به دلیل طلاق یا کشته شدن همسر داعشی‌اش با یک داعشی دیگر با ملیتی متفاوت ازدواج کرده و از آنها کودکانی دارد، ما زنان داعشی داریم که سه کودک از پدرهای مختلف با ملیت‌های مختلف دارند و این مشکل حقوقی بین‌المللی ایجاد کرده، سخت‌تر آنکه هیچ یک از کشورهایی که این داعشی‌ها به آنجا تعلق دارند، آنها را نمی‌پذیرند و تنها برخی جمهوری‌های سابق شوروی تعدادی از کودکان و زنانی که سرپرست آنها در جنگ کشته شده‌اند را بازگرداند.

در همین حال یک فرمانده نظامی در نیروهای سپر فرات وابسته به ارتش ترکیه نیروهای قسد را به دست داشتن در فرار هزاران داعشی و خانواده‌های آنها از شمال و شرق سوریه به سمت مناطق تحت کنترل نیروهای سپر فرات در جرابلس و عزاز در حومه شرقی حلب متهم کرد.

این فرمانده تاکید کرد: صدها داعشی توسط نیروهای ما بازداشت شدند، آنها از ملیت‌های سوری و دیگر ملیت‌ها بودند و اعتراف کردند که هزاران دلار و برخی به ویژه فرماندهان آنها صدها هزار دلار پرداخت کرده‌اند و نیروهای قسد آنها را از طریق شبکه‌های قاچاق فراری داده‌اند و آنها به مناطق سپر فرات رسیده و در ایست‌های بازرسی این نیروها در شمال شهر منبج و یا در داخل مناطق سپر فرات بازداشت شدند.