دعوای پوتین با رئیس جمهور ارمنستان

ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه در یک اقدام جنجال‌برانگیز برای روبرت کوچاریان رئیس‌جمهور سابق و محبوس ارمنستان، نامه تبریک سال نو میلادی فرستاد.

پوتین در این نامه تبریک برای کوچاریان سلامتی، استقامت و تعالی روح آرزو کرده است.

این پیام تبریک جنجالی بلافاصله پس از پایان مذاکرات نیکول پاشینیان و ولادیمیر پوتین در مسکو صادر شده است.

بر اساس اطلاعاتی که رسانه infoteka24 روسیه از مذاکرات روسای جمهوری روسیه و ارمنستان فاش کرده است، پوتین خطاب به پاشینیان اعلام کرد: «کوچاریان دوست من است و هر زودتر ایشان را آزاد کنید»، پاشینیان نیز پاسخ داد: «برای شما متأسفم که دوستی مانند کوچاریان دارید».

گفتنی است، روبرت کوچاریان سیاستمدار مشهور ارمنی از تاریخ 4 فوریه 1998 تا 9 آوریل 2008 ریاست جمهوری ارمنستان را بر عهده داشت. وی پس از انقلاب آوریل ارمنستان و به قدرت رسیدن نیکول پاشینیان به جرم جنایات حوادث مارس 2008 چندین بار بازداشت شد و سرانجام از هفتم دسامبر در زندان به سر می‌برد.

بازرسان پرونده روبرت کوچاریان، رئیس‌جمهور سابق ارمنستان اعلام کرده‌اند که بازداشت وی به دلیل نقض قانون اساسی این کشور و اعمال نفوذ غیرقانونی در انتخابات سال 2008 به نفع ریاست جمهوری سرژ سرکیسیان است.

لازم به ذکر است که هواداران لئون تر-پتروسیان نخستین رئیس‌جمهور ارمنستان و کاندیدای رقیب در انتخابات ریاست جمهوری سال 2008 در آن زمان به نتیجه انتخابات اعتراض و اعلام کردند که تقلب صورت گرفته است. این اعتراضات با اعلام وضعیت فوق‌العاده توسط کوچاریان و با دخالت پلیس به خشونت کشیده شد و 8 تظاهرکننده و دو مأمور پلیس کشته شدند.

با وجود اعتراض‌ها سرکیسیان پیروز نهایی خوانده شد و 10 سال تمام قدرت را در کشور به دست گرفت، تا اینکه در آوریل سال جاری (2018) در پی اعتراضات گسترده مجبور به کناره‌گیری شد.